Gå til indhold

Blogindlæg: Skilling India for employability – hvordan får indiske uddannelser styrket relevans og kvalitet?

06. november 2014
Blogindlæg fra vores attaché i New Delhi: I Indien diskuterer man for tiden uddannelsernes kvalitet og relevans i kølvandet på flere rapporter, der fortæller om et markant skel mellem arbejdsmarkedets forventninger og de færdiguddannedes kompetencer.

Fra blogindlægget:

...I de seneste par år har flere rapporter bragt foruroligende nyt om de indiske universitetskandidaters beskæftigelsesegnethed, eller employability, som det hedder i Indien. En rapport fra det indiske handelskammer i samarbejde med Ernst & Young fandt, at 75 % af de indiske kandidatuddannede inden for IT-uddannelser ikke var beskæftigelsesegnede...

....Ligesom i Danmark diskuterer man i Indien, hvad universitetsinstitutionernes rolle egentlig er. En af konklusionerne ser ud til at være, at det vil være forkert at reducere universiteterne til at være producenter af let omsættelig arbejdskraft. Universiteternes hovedopgave må og skal forblive....

...Den nye indiske regering har foreløbig reageret ved at give kompetenceudvikling, eller skill development, høj prioritet i sit program. Der er oprettet et ministerium, hvor skill development for første gang har fået sin egen portefølje...

Kontakt

Kristoffer Brix Bertelsen
Chefkonsulent
Tlf.: +45 72 31 88 76
Email: kbbs@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside