Gå til indhold

Flere europæere skal tage en videregående uddannelse

26. juni 2014
EU-landene skal gøre meget mere for, at dårligt stillede unge får en videregående uddannelse og kommer i arbejde. Det er et af budskaberne i en rapport fra EU. I Danmark har uddannelses- og forskningsministeren netop igangsat initiativer for, at flere unge fra ikke-boglige hjem får en uddannelse.

De videregående uddannelser i EU-landene skal blive meget bedre til at tiltrække studerende for eksempel fra lavindkomstgrupper med handicap, med indvandrerbaggrund eller af anden etnisk baggrund.

Higher Education in EuropeSå klar er udmeldingen fra EU-kommissæren for uddannelse, kultur, flersprogethed og ungdom, Androulla Vassiliou, efter offentliggørelsen af en rapport fra Europa-Kommissionens netværk for information om uddannelsessystemer og -politikker, Eurydice.

Rapporten viser blandt andet, at kun en mindre del af EU-landene har sat specifikke mål for bedre adgang til videregående uddannelse for de underrepræsenterede grupper af unge.

Danmark kommer nu med blandt de lande.

Nye mål i Danmark

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen har netop udmeldt mål om, at uddannelsesinstitutionerne skal gøre en aktiv indsats for at tiltrække unge fra hjem uden tradition for uddannelse.

Det er første gang en minister gennem udviklingskontrakterne stiller dette krav til uddannelsesinstitutionerne.

- Fri og lige adgang til uddannelse skal ikke bare være et princip, vi hylder i festtaler – det skal vi kæmpe hårdt for at gøre til virkelighed. I det samfund, jeg kæmper for, er uddannelse ikke noget, der er forbeholdt unge fra hjem med klaver. Det er for alle. Og alle skal have mulighed for at udvikle og udfolde deres talent. Jeg vil have flere mønsterbrydere, siger Sofie Carsten Nielsen.

Uddannelses- og forskningsministeren sætter sammen med målene for uddannelsesinstitutionerne også gang i et arbejde, der skal kortlægge den nuværende sociale profil på de videregående uddannelser og indsamle gode erfaringer med at bryde sociale mønstre. Herudover nedsætter Sofie Carsten Nielsen et mønsterbryderkorps bestående af eksperter og mønsterbrydere, som skal rejse rundt i landet og indsamle ideer og udvikle konkrete initiativer til at få flere unge fra ikke-boglige hjem til at vælge en videregående uddannelse.

Uddannelses- og forskningsministeren lægger op til en bred debat om emnet – del dine erfaringer, og kom med gode ideer. Deltag i debatten på ufm.dk/moensterbrud og via #moensterbrud.

Arbejder for bedre muligheder for merit

EU-rapporten Modernisation of Higher Education in Europe: Access, Retention and Employability undersøger, hvad regeringer og uddannelsesinstitutioner gør for at udbrede adgangen til de videregående uddannelser, øge antallet af studerende, der gennemfører en videregående uddannelse, og gøre de studerende parate til arbejdsmarkedet.

Danmark bliver blandt andet nævnt i rapporten som et af de lande, der tilskynder de studerende til at påbegynde og gennemføre videregående uddannelse så hurtigt som muligt, og som arbejder med at forbedre de studerendes mulighed for merit ved skift af studieretning eller uddannelsesinstitution.

Rapporten viser blandt andet:

  • at kun få EU-lande har sat specifikke mål for bedre adgang til videregående uddannelse for underrepræsenterede grupper af uddannelsessøgende
  • at et betydeligt antal lande ikke systematisk beregner gennemførelses- og/eller frafaldsprocenter. Det gælder dog ikke Danmark
  • at regeringer og uddannelsesinstitutioner i stigende grad benytter økonomiske incitamenter for at tilskynde de studerende til at færdiggøre deres studier på normeret tid.

Rapporten er udarbejdet for at understøtte Europa-Kommissionens dagsorden om at opnå mere moderne uddannelsessystemer i Europa.

Pressemeddelelse fra Europa-Kommissionen: 

Hent rapporten:

Læs om Eurydice-netværket:

Kontakt

Anette Birna Muus Day
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 88 61
Email: amu@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside