Europæisk lup på lærerne og deres uddannelse
Mænd udgør under en tredjedel af lærerne i grundskolen – både på EU-niveau og i Danmark. Det er en af de mange oplysninger i en omfattende rapport om de to millioner lærere i EU-landenes grundskoler. Den skal ifølge Europa-Kommissionen tjene som redskab for EU-lande, der vil forbedre deres læreruddannelser og sikre, at der er tilstrækkeligt med veluddannede lærere i fremtiden.
Rapporten 'The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions and Policies' undersøger rammerne for lærernes arbejde, men også lærernes egen praksis og erfaring. Den dækker både lærernes grund- og videreuddannelse, lærerkorpsets sammensætning, lærernes arbejdsvilkår og lærererhvervets tiltrækningskraft.
En række lande har iværksat nationale kampagner, som skal styrke læreruddannelsens og lærererhvervets image. Formålet har været at tiltrække nye studerende til læreruddannelsen, at få uddannede lærere til at blive i professionen eller at få tidligere lærere til at arbejde som lærere igen. I Danmark har sigtet været at tiltrække flere mænd og flere unge med indvandrerbaggrund til læreruddannelsen, og de seneste år har mænd da også udgjort 4 ud af 10 optagne på læreruddannelsen.
Rapporten bekræfter et par velkendte trends: Flere europæiske lande kræver et højere uddannelsesniveau for at kunne arbejde som lærer, og mange lande, også Danmark, øger uddannelsens praktiske del, det vil sige de pædagogiske fag og praktikken.
Mandlige lærere rejser mere ud
Rapporten ser også på lærernes mobilitet. 27 procent af lærerne har deltaget i en eller anden form for transnational mobilitet. I otte europæiske lande, heriblandt Danmark, er de mandlige lærere mere tilbøjelige til at rejse til udlandet end de kvindelige.
EU-programmer er den mest anvendte finansieringsmetode for transnational mobilitet. Fra Danmark rejser således tre gange så mange lærere til udlandet med EU-midler som med nationale eller regionale midler.
Rapporten
- Det er første gang Europa-Kommissionens uddannelsesnetværk Eurydice kombinerer kvalitative informationer fra netværket med omfattende kvantitative data fra OECD's TALIS-undersøgelse og Eurostat.
- Eurydice-netværket leverer analyser af europæiske uddannelsessystemer og uddannelsespolitik og består af 41 nationale enheder i 37 lande, der deltager i EU's Erasmus+-program.
- Netværket koordineres og forvaltes af EU's Forvaltningsorgan for Undervisning, Audiovisuelle Medier og Kultur i Bruxelles.
Kontakt venligst Anette Birna Muus Day, hvis du er interesseret i et trykt eksemplar af rapporten.
Læs mere:
Kontakt
Handlinger tilknyttet webside