Hvad får danske virksomheder til at investere i forskning og udvikling?
Erhvervslivets stigende investeringer i både egen og især købt forskning og udvikling (FoU) skaber behov for mere viden om virksomhedernes motiver for at investere. En analyse udgivet af Styrelsen for Forskning og Innovation undersøger virksomhedernes motiver.
Analysen viser, at det ikke er udsigten til et lavere omkostningsniveau, der er afgørende, når danske virksomheder outsourcer FoU-opgaverne. Kun seks procent af de virksomheder, som køber FoU, angiver motivet ”forskningsaktiviteterne kan købes billigere andre steder”. Derimod svarer godt halvdelen af virksomhederne, at mangel på viden og kompetencer er det vigtigste motiv for at købe FoU fra eksterne partnere. Adgang til unikke kompetencer og manglende kapacitet angives af henholdsvis 18 procent og 33 procent af virksomhederne.
Danske virksomheder tillægger det fortsat stor betydning at opbygge egne FoU-kompetencer, men på visse områder vil andre virksomheder eller forskningsmiljøer besidde den unikke eller specialiserede viden, som virksomhederne efterspørger. Virksomhedernes køb af FoU handler derfor mere om arbejdsdeling og adgang til den bedste viden end om at finde den billigste viden.
Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen fremhæver, at det har stor betydning for samfundsøkonomien, at virksomhederne investerer i forskning og udvikling.
- Det er vigtigt, at vi fra politisk hold skaber de bedst mulige incitamenter og betingelser for, at dansk erhvervsliv investerer i forskning og udvikling både herhjemme og i udlandet. Det styrker deres adgang til ny viden. Det er godt for virksomhederne og det er godt for Danmark. For investeringerne forbedrer ikke kun den enkelte virksomheds økonomi, men har en positiv effekt på den samlede økonomi og dermed på vækst og velstand i hele samfundet, siger Sofie Carsten Nielsen.
Virksomhedernes FoU-aktiviteter er vigtige for deres resultater. Virksomheder, der hverken køber eller selv udfører FoU, har siden 2005 haft en lavere værditilvækst per ansat end andre virksomheder.
Virksomheder med stort fokus på FoU er gennemsnitligt mere eksportorienterede end andre virksomheder. For eksempel stammer 40 procent af omsætningen hos virksomheder med ”både egen og købt FoU” fra eksport.
Om analysen
- Analysen af virksomheders FoU-strategier er baseret på spørgsmål stillet i forbindelse med undersøgelsen Erhvervslivets investeringer i Forskning og Udvikling 2014.
- Spørgeskemaanalysen er gennemført i samarbejde mellem Teknologisk Institut og Jysk Analyse. I alt 1036 virksomheder, der forventes at være forskningsaktive, deltog.
Handlinger tilknyttet webside