Gå til indhold

Ny undersøgelse af uddannelseseksport

24. september 2015
Ny rapport viser potentiale og barrierer for de videregående uddannelsesinstitutioners arbejde med uddannelseseksport. Rapporten viser blandt andet, at der er størst potentiale i uddannelseseksport inden for salg af uddannelser i Danmark til internationale studerende.

Uddannelses- og Forskningsministeriet har fået udarbejdet en ny undersøgelse 'Uddannelseseksport på de videregående uddannelser i Danmark'.

Størst potentiale inden for onshore

Rapporten konkluderer blandt andet, at det største potentiale for de danske videregående uddannelsesinstitutioner umiddelbart er inden for onshore uddannelseseksport – det vil sige uddannelsesaktiviteter i Danmark, hvor der modtages betaling fra en udenlandsk aktør.

Som led i undersøgelsen giver ledere og nøglemedarbejdere fra professionshøjskoler, erhvervsakademier og universiteter en række bud på fremtidens muligheder inden for uddannelseseksport. De peger blandt andet på, at det danske brand stiller danske uddannelsesinstitutioner stærkt. Der er en forventning om høj kvalitet i ydelser, der kommer fra Danmark, ligesom Danmark internationalt set har en styrke i gode praksisnære og anvendelsesorienterede uddannelser, som der efterspørges i en række vækstmarkeder med henblik på at sikre en veluddannet arbejdsstyrke.

Rapporten peger samtidig på, at offshore uddannelseseksport, hvor danske videregående uddannelsesinstitutioner sælger for eksempel uddannelser, kurser og konsulentydelser i udlandet, er ressourcekrævende for uddannelsesinstitutionerne.

Samlet konkluderer rapporten, at de danske videregående uddannelsesinstitutioner har størst erfaring med onshore uddannelseseksport.

Kortlægning

Undersøgelsen er udarbejdet med henblik på at skabe en begrebsramme og kortlægning. Den anlægger forskellige perspektiver på uddannelseseksport på danske videregående uddannelser.

Det medfører, at undersøgelsen benytter to former for uddannelseseksport:

  • Uddannelsesaktiviteter, der iværksættes af danske videregående uddannelsesinstitutioner i udlandet (offshore) eller
  • uddannelsesaktiviteter i Danmark, hvor der modtages betaling fra en udenlandsk aktør (onshore).

Undersøgelsen analyserer derefter de videregående uddannelsesinstitutioners arbejde med de to former for uddannelseseksport og institutionernes muligheder for at styrke dem.

Undersøgelsen er gennemført af Rambøll i perioden november 2014 til februar 2015.

Handlinger tilknyttet webside