Nye sundhedsfaglige uddannelser matcher nyt sundhedsvæsen
Sundhedsvæsenet er i hastig forandring. Ny teknologi og behov for samarbejde mellem faggrupper stiller nye krav til jordemødre, fysioterapeuter, sygeplejersker og andet sundhedsfagligt personale.
Derfor er de ni sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser den 31. maj blevet revideret med nye bekendtgørelser, der understøtter, at uddannelserne matcher behovene i fremtidens sundhedsvæsen.
Uddannelserne har fået mere fokus på blandt andet generiske kompetencer, tværfaglighed samt teknologiforståelse og teknologianvendelse. Desuden er de nu bygget op af semestre i stedet for moduler, og institutionerne har større lokal fleksibilitet til at tilrettelægge uddannelserne.
Samtidig er der fastsat et nationalt kompetenceniveau for hver uddannelse. Det understøtter et ensartet kompetenceniveau for de respektive uddannelser uanset, hvor de udbydes i landet.
Tæt samarbejde med aktører
Ændringerne er udelukkende sket i forhold til uddannelsernes struktur og justering af flere af mål for læringsudbytte. Uddannelsernes varighed og fordelingen mellem praktik og teori er ikke ændret.
Udviklingsarbejdet er sket i et tæt og bredt samarbejde med de centrale aktører på sundhedsområdet: Danske Regioner, KL, Sundhedskartellet, Styrelsen for Patientsikkerhed, professionshøjskolerne og de studerende.
De reviderede bekendtgørelser træder i kraft 1. august 2016 og gælder for de studerende, som optages i sommeren 2016. Studerende, som allerede er optaget på uddannelserne, vil som udgangspunkt blive overflyttet i sommeren 2017. Rammerne for overgangsordningerne fastlægges i studieordningerne.
De ni reviderede sundhedsfaglige uddannelser
Professionsbachelor i bioanalytisk diagnostik
Professionsbachelor i ergoterapi
Professionsbachelor i ernæring og sundhed
Professionsbachelor i fysioterapi
Professionsbachelor i global nutrition and health
Professionsbachelor i jordemoderkundskab
Professionsbachelor i psykomotorik
Professionsbachelor i radiografi
Professionsbachelor i sygepleje
Handlinger tilknyttet webside