Du er her: Forside Aktuelt Nyheder 2017 Schweiz har både akademiske og praksisrettede universitetsuddannelser

Schweiz har både akademiske og praksisrettede universitetsuddannelser

Nyt fra Sekretariatet for Udvalg om bedre Universitetsuddannelser: I Schweiz læser en del universitetsstuderende deres bacheloruddannelse på deltid, mens de arbejder i en virksomhed.
Kontakt
Kristina Mie Hansen
Pressesekretær
Tlf.: +45 72 31 80 12
Email: kmh@ufm.dk
Adrian Lema
Faglig koordinator
Tlf.: +45 72 31 81 26
Email: adl@ufm.dk

22. december 2017

På de schweiziske Universities of Applied Sciences (UAS’) arbejder 58 procent af de studerende i en virksomhed, mens de gennemfører deres bacheloruddannelse på deltid. Det fortalte Florian Keller fra Zurich University of Applied Sciences (ZHAW), da medlemmer fra Sekretariatet for Udvalg om Bedre Universitetsuddannelser besøgte Zurich den 13. december 2017 for at hente inspiration til Universitetsudvalgets arbejde. Ofte arbejder de studerende to dage om ugen og bruger tre dage på uddannelsen.

I Schweiz er der syv UAS’, som er praksisrettede universiteter, og de uddanner studerende inden for en række fagområder, blandt andet de tekniske-, sundhedsvidenskabelige- og økonomiske områder til det private arbejdsmarked. Derudover er der 10 klassiske universiteter og to forskningstunge eliteuniversiteter. Generelt er ledigheden blandt nyuddannede fra universiteterne i Schweiz lav, og for de studerende, der har læst på et UAS, er den lavere end for de klassiske universiteter.

Størstedelen af de studerende fra UAS kommer ud på arbejdsmarkedet direkte efter, at de har afsluttet deres bacheloruddannelse. Også fra de klassiske universiteter er der flere akademiske bachelorer end i Danmark, der ikke går direkte videre på kandidatuddannelsen. I Schweiz har de ret til at komme tilbage til en kandidatuddannelse efter nogle på arbejdsmarkedet.

Krav til undervisere om praktisk erfaring

Det, de studerende lærer på et UAS, er meget tæt koblet til de konkrete arbejdsopgaver, de møder i en virksomhed. Derfor er der også ofte krav til underviserne om, at de skal have arbejdet i en virksomhed og kender til de opgaver og udfordringer, der er på arbejdsmarkedet, før de bliver ansat som undervisere, fortalte Florian Keller. 

Ingen blindgyder i det schweiziske uddannelsessystem

Det schweiziske uddannelsessystem er kendetegnet ved, at der er en meget stærk fortælling om, at der ikke er blindgyder. Fortællingen hviler på en politisk ambition om, at det skal være muligt for de studerende at skifte spor fra for eksempel erhvervsuddannelser til boglige universitetsuddannelser og omvendt. Kun ca. 15-20 procent af de unge tager en gymnasial, studieforberedende uddannelse. Derimod er det ca. 60 procent, der tager en erhvervsuddannelse, og flere af denne gruppe får senere en videregående uddannelse, eksempelvis via UAS’erne. 

Medlemmerne af Sekretariatet for Universitetsudvalget besøgte også University of Zurich, der er et klassisk universitet med flere fakulteter på linje med de fleste danske universiteter.

Senest opdateret 17. maj 2018