Gå til indhold

Nysgerrige gymnasieelever mødte talentfulde danske forskere

22. marts 2018
Forskerdrømme er drevet af nysgerrighed. Det stod klart, da over 300 gymnasieelever i Aarhus og København mødte talentfulde danske forskere for at blive klogere på, hvorfor og hvordan man bliver forsker.

EliteForsk prismodtager N. Asger Mortensen ved Akademiet for Talentfulde Unge
EliteForsk prismodtager N. Asger Mortensen ved Akademiet for Talentfulde Unge

Spørgslysten var stor, da over 300 gymnasieelever bombarderede forskerne med spørgsmål ved arrangementet ”Bliv fremtidens forsker”, som blev afholdt i både Aarhus og København. Det var Uddannelses- og Forskningsministeriet i samarbejde med Akademiet for Talentfulde Unge og Danmarks Frie Forskningsfond, der inviterede unge med lyst og nysgerrighed på forskning, til et møde med nogle af Danmarks dygtigste forskere.

To af årets EliteForsk-prismodtager 2018 er professor i matematik Søren Fournais, Aarhus Universitet, og professor i fysik og VILLUM Investigator N. Asger Mortensen, Syddansk Universitet. De fortalte begge om deres forskning inden for kvantefysik, og om hvordan deres forskning er med til at rykke ved vores forståelse af verden og sætter rammen for vores fremtid. Deres forskerkarriere bød både på store sejre, men også nederlag. En karriere, hvor man ikke kan forudsige, hvad man laver om ti år, men hvor nysgerrighed er drivkraften.

Sapere Aude: DFF-forskningsleder, lektor i historie, Karen Gram Skjoldager, Aarhus Universitet, og ph.d.-studerende i kulturvidenskab, Kathrine Meldgaard Kjær, Syddansk Universitet, der har modtaget et EliteForsk-rejsestipendium fortalte begge om deres forskning inden for humaniora. For dem var det et studiejob som forskningsassistent, der åbnede døren til forskningens verden. Muligheden for at fordybe sig i et fagområde gjorde, at de blev set som talenter.

Forskernes fælles budskab var, at det er godt at planlægge ens karrierevej, men også vigtigt at turde afvige fra karriereplanerne og at blive udfordret på sine uddannelsesvalg.

Gymnasieeleverne var ikke bare spørgelystne og nysgerrige, men bød også ind med deres bud på, hvad der giver dem lyst til at forfølge en forskerkarriere, og hvad deres forskningsområde vil være, når de bliver fremtidens forskere.

Gymnasieelevernes bud på Min forskningsvision.
Gymnasieelevernes bud på Min forskningsvision.

Gymnasieelevernes bud på Det, der giver mig lyst til at forsker er.
Gymnasieelevernes bud på Det, der giver mig lyst til at forsker er.

Gymnasieeleverne giver bud på, hvad de vil forske i.
Gymnasieeleverne giver bud på, hvad de vil forske i.

Handlinger tilknyttet webside