Gå til indhold

Nyt projekt får Silicon Valley ind i læreruddannelsen

03. maj 2018
Lærerstuderende skal fremover have større viden og stærkere kompetencer inden for teknologiforståelse og it. Underviserne på læreruddannelsen opkvalificeres med nyeste internationale viden.

Elever i folkeskolen skal i fremtiden klædes bedre på til at møde den digitale udvikling, og fremtidens folkeskolelærer skal i langt højere grad være stærke på digitalisering og teknologiforståelse.

Københavns Professionshøjskole har i samarbejde med VIA University College og det danske innovationscenter i Silicon Valley igangsat et nyt kompetenceudviklingsprojekt.

Undervisere og forskere fra de involverede professionshøjskoler skal på studieophold til Silicon Valley, hvor både forskningsmiljøer og flere folkeskoler er langt fremme inden for nye undervisningsformer, teknologi og teknologiforståelse.

Projektet er støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet med 3,5 millioner og er samtidig en del af både regeringens naturvidenskabsstrategi og Teknologipagten, som regeringen lancerede tirsdag den 24. april med mere end 50 projekter fra virksomheder organisationer og uddannelses- og forskningsinstitutioner. Teknologipagten skal understøtte, at alle børn, unge og voksne får en bedre forståelse for teknologi, IT og naturvidenskab.

Ambitionen er, at fremtidens lærere har viden om og kompetencer til at tilrettelægge undervisning, hvor teknologiforståelse er et naturligt og integreret element.

Konkret er projektets mål at udvikle et obligatorisk (specialiserings)modul for læreruddannelsen med fokus på teknologiforståelse og computational thinking, som efterfølgende kan bruges af alle landets professionshøjskoler.

Samtidig skal der udvikles eksempelvis kurser og kompetenceforløb, så erfaringerne bredes ud.

Handlinger tilknyttet webside