Kampagne skal få flere danske virksomheder med i EU’s forsknings- og innovationsprogrammer
Flere danske virksomheder skal deltage i EU’s forsknings- og innovationsprogram, fordi de via internationale forsknings- og innovationsprojekter blandt andet får udviklet ny teknologi, opnår adgang til ny viden og etablerer netværk med førende forskningsmiljøer og virksomheder i udlandet. Derfor har Styrelsen for Forskning og Uddannelse sat en kampagne i gang for, at innovations- og forskningsparate virksomheder opnår kendskab til det nuværende forsknings- og innovationsprogram Horizon 2020 og de fordele, der er ved at deltage.
Holo fra København NV deltager i et udviklingsprojekt om selvkørende busser. Nordic Bioscience fra Herlev samarbejder med de bedste forskere om behandling af leversygdomme. Blue Ocean Robotics fra Odense opbygger et stærkt netværk til superspecialister i Europa. Ennogie fra Ikast øger deres effektivitet med 40 %. Ballard fra Hobro øger deres synlighed i Europa.
Fem danske virksomheder fra fem forskellige steder i Danmark fortæller om deres Horizon 2020-projekter i fem videoer, som skal inspirere flere danske forsknings- og innovationsparate virksomheder til at indgå i internationale forsknings- og innovationsprojekter finansieret af Horizon 2020. Gerne i et samarbejde med videninstitutioner, universiteter, kommuner eller andre virksomheder i ind- og udland.
Videoerne er en del af en ny kampagne, som Styrelsen for Forskning og Uddannelse lancerer på siden www.ufm.dk/h2020/virksomhed, der informerer om og inspirerer til at deltage i Horizon 2020-projekter.
Kampagnen udspringer af styrelsens handlingsplan for dansk deltagelse i EU's rammeprogram for forskning og innovation – det nuværende Horizon 2020 og det kommende Horizon Europe. Og for virksomhederne er der god grund til at søge finansiering i Horizon 2020 i 2020 og fra Horizon Europe i 2021 og årene frem. Den nye undersøgelse, der er udarbejdet for styrelsen af Oxford Research, viser, at danske virksomheder tilegner sig både ny viden, får udviklet nye produkter og styrket deres internationalisering, når de deltager i Horizon 2020-projekter.
Kampagnen kickstartes i uge 50 og kan følges på sociale medier:
Læs mere
Kontakt
Handlinger tilknyttet webside