Danske uddannelsesledere og studerende rejser til USA for at hente inspiration til at forbedre danske studerendes trivsel og læring
Ledere fra blandt andre Københavns Universitet, Erhvervsakademi Dania og Arkitektskolen i Aarhus skal sammen med studerende fra danske studenterorganisationer opleve, hvordan eliteuniversiteter i Boston og Californien arbejder med at forbedre de studerendes trivsel som del af projektet "Designing a happier student life for better learning".
- Boston og Silicon Valley er begge områder med mange af de bedste universiteter i USA og verden. Deres niveau og ambitioner skaber helt naturligt et stort pres på de studerende, og derfor har netop disse universiteter unikke erfaringer i, hvordan man designer læringsmiljøer, der ikke bare sikrer studentertrivsel men også har fokus på en bedre læring, fortæller forsknings- og innovationsattaché Allan Skårup Kristensen fra innovationscentret i Silicon Valley.
I Boston vil gruppen mødes med tænketanken Mary Christie Institute og universiteterne Massachusetts Institute of Technology (MIT), Harvard og NorthEastern samt den lille, men globalt førende, ingeniørhøjskole Olin College. I Californien vil gruppen have workshops og møder med forskere, rådgivere og studerende fra Stanford University og University of California Berkeley for at lære, hvordan de to universiteter systematisk bruger blandt andet lykkekurser, positiv psykologi og såkaldte "gratitude"-øvelser for at styrke de studerendes trivsel. Undervejs på den én uge lange rejse, vil deltagerne desuden få god mulighed for at danne netværk og udveksle erfaringer med hinanden.
- Jeg glæder mig til turen og håber på at få metodiske tilgange og eksperimenter med hjem, som kan bidrage til en konkret handlingsplan, fortæller Mia Wilkenskjeld Jørgensen, der er forkvinde for Danske Erhvervsakademiers Studenterorganisationer.
- De studerendes trivsel er en global udfordring, og vi skal som uddannelsesinstitutioner tage ansvar for, at vi medvirker til løsningen. Jeg ser frem til at få ny viden, nye bekendtskaber og forslag til, hvordan vi kan arbejde med vores studerende de kommende år, siger Kristian Cedervall Lauta, der er prorektor på Københavns Universitet.
Ud over studierejsen organiserer projektet webinarer, workshops og masterclasses i Danmark med førende amerikanske forskere og formidler løbende cases og inspirerende eksempler til det danske miljø.
- Et område, der især er interessant at kigge nærmere på, er overgangen fra studier til arbejdsliv, som kan være en meget stressende periode for de studerende, der ofte er i tvivl om deres tilhørsforhold og evner. I USA arbejder man konkret med at udvikle metoder og systematikker, der skal støtte de studerende i overgangen. Både mens de stadig er indskrevet på studierne og i perioden efter endt studie, fortæller Torben Orla Nielsen, forsknings- og innovationsattaché ved innovationscentret i Boston.
Handlinger tilknyttet webside