Dansk deltagelse i Erasmus+ Teacher Academies
Europa-Kommissionen modtog i efteråret 2022 105 ansøgninger til oprettelse af Erasmus+ Teacher Academies, der skal være med til at udvikle læreruddannelser og læreres arbejdsfelt. 16 ansøgninger slap igennem nåleøjet og fik del i de 22,5 millioner Euro, der var afsat til formålet. Danmark er godt repræsenteret med fire institutioner fordelt på tre forskellige partnerskaber.
De udvalgte Erasmus+ Teacher Academies skal give et europæisk og internationalt perspektiv på læreruddannelserne, og de internationale partnerskaber gør det muligt at lade sig inspirere, dele viden på tværs af landegrænser og at have et tæt samarbejde med deltagende skoler.
”Vi glæder os til videndelingen i samarbejdet. Vi ser meget frem til samarbejdet, og at der er skoler med i partnerskabet gør det praksisnært”, uddyber Lillian Buus, der er Forskningsleder for Læring og IT ved VIA University College.
Vil du vide mere om Erasmus+ Teacher Academies?
Erasmus+ Teacher Academies skal:
- Bidrage til forbedring af politikker og praksis for læreruddannelsen i Europa
- Forbedre den europæiske dimension og internationalisering af læreruddannelsen
- Udvikle og afprøve forskellige modeller for mobilitet under læreruddannelsen.
- Udvikle et bæredygtigt samarbejde mellem læreruddannelserne
Samarbejdspartnerne skal lære af hinandens styrker
Et af de udvalgte projekter har hele to danske institutioner på listen. VIA University College er koordinator for projektet 21st Century European Teachers, hvor også Kolind skole deltager.
Det er første gang, der er danske institutioner med i Erasmus+ Teacher Academies og VIA University College ser frem til partnerskabet:
”Vi glæder vi os rigtig meget til at formidle, hvad vi i Danmark arbejder meget med og er gode til. I det hele taget glæder vi os til at lære om de styrker, som vores partnere fra de andre lande har”, afslutter Lillian Buus.
De fire danske institutioner, der skal deltage i Erasmus+ Teacher Academies fordelt på tre forskellige partnerskaber er VIA University College, Kolind skole, Historielærerforeningen for Gymnasiet & HF og Aarhus Business College.
Handlinger tilknyttet webside