Gå til indhold

OECD: Uddannelse betaler sig

11. september 2012
Danmarks investeringer i uddannelse giver resultater. Højtuddannede undgår i højere grad ledighed og forbliver beskæftiget under den økonomiske krise. Det viser OECD’s publikation Education at a Glance 2012.

Det betaler sig at uddanne sig. Så klar er konklusionen i OECD’s publikation Education at a Glance 2012.

Højtuddannede undgår i højere grad ledighed og forbliver beskæftiget under den økonomiske krise. De stigende indtægter, der følger med et højere uddannelsesniveau, bidrager til vækst og velstand i OECD-landene.

De højtuddannede har haft en positiv virkning på BNP generelt i OECD, men i Danmark og Irland har højtuddannede en særlig høj virkning på væksten i BNP.

– Danmark er et af de lande, der bruger forholdsvis flest penge på uddannelse, fordi uddannelse kan betale sig både for den enkelte og for samfundet. Trods krisens alvor er det i høj grad lykkedes de højtuddannede at finde og beholde job samtidig med, at de har bevaret deres værdi på arbejdsmarkedet og dermed deres indtægt. Det viser med al tydelighed, at Danmarks massive satsning på uddannelse giver resultater, som er afgørende for Danmarks vækst og velstand, siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

I OECD-landene er andelen med en videregående uddannelse steget fra 22 procent i 2000 til 31 procent i 2010. Trods det øgede udbud af højtuddannede og usikre markeder, har de stadig økonomiske fordele.

Den samlede arbejdsløshedsprocent for OECD-landene var i 2010 1/3 mindre for mænd med en videregående uddannelse end for mænd med en ungdomsuddannelse som højeste uddannelse. Desuden er lønforskellen vokset under den økonomiske krise.

I Danmark er erhvervsfrekvensen blandt højtuddannede 86 procent, mens den er 63 procent for folk med en grundskoleuddannelse og 79 procent for folk med en ungdomsuddannelse. OECD-gennemsnittet er på 83 procent.

Optaget på ph.d.-uddannelser i Danmark er 3,8 procent af en ungdomsårgang. Det ligger markant over OECD-gennemsnittet på 2,8 procent og over optaget i Norge og Sverige.

Til gengæld er danskerne et år ældre end gennemsnittet i OECD-landene, når de begynder at studere.

Hvis danske unge kom i gang og færdiggjorde deres videregående uddannelse et år før, har DREAM-beregninger vist, at det vil give en permanent positiv årlig effekt af holdbarheden på de offentlige finanser på fire milliarder kroner og en stigning i BNP på 0,5 procent.

– Education at a Glance 2012 viser mange positive og vigtige danske resultater i forhold til de øvrige OECD-lande. Tallene understreger behovet for, at danske unge får en videregående uddannelse, men også at de så tidligt som muligt kommer ud på arbejdsmarkedet. Det giver både de unge og samfundet et bedre afkast af de store investeringer i uddannelser, siger Morten Østergaard.

Danmark er det land i OECD, som bruger forholdsvis flest penge på videregående uddannelse, når SU med videre regnes med. I 2007 brugte Danmark (offentlige sektor) 2,4 procent af BNP på videregående uddannelse mod et gennemsnit på 1,4 procent i resten af OECD-landene.

Kun Danmark og de øvrige nordiske lande har en model med gratis adgang til videregående uddannelse kombineret med generøse uddannelsesstøtteordninger. I Danmark udgør uddannelsesstøtten til de studerende 0,65 procent af BNP mod et OECD-gennemsnit på 0,29 procent.

Education at a Glance 2012 viser også, at:

  • Danmark (offentlige sektor) i 2009 brugte 8,7 procent af BNP på alle former for uddannelse. Det er den højeste andel blandt OECD-landene, hvor gennemsnittet er 5,8 procent af BNP.
  • 39 procent af en årgang i OECD-landene i 2010 vil gennemføre en uddannelse på bachelorniveau. Danmark ligger med 50 procent over OECD-gennemsnittet og højere end Norge og Sverige.
  • Andelen af internationale studerende i 2010 udgjorde 7,5 procent af alle studerende på de videregående uddannelser. Det er tæt på OECD-gennemsnittet på otte procent og højere end Norge og Sverige.

Om Education at a Glance 2012

  • OECD udarbejder hvert år statistik og analyser på uddannelsesområdet for alle OECD-landene og udgiver resultaterne i publikationen Education at a Glance.
  • Publikationen indeholder kvantitative indikatorer, som er internationalt sammenlignelige. Den er derfor velegnet til at illustrere Danmarks placering i en international sammenhæng.
  • Fokus i Education at a Glance 2012 er udbyttet eller afkastet af uddannelse i bred forstand - både for den enkelte i form af beskæftigelse og indkomst og samfundet i form af indtægter og vækst. Også det ikke-økonomiske udbytte i form af levetid og demokratisk deltagelse belyses.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Chefkonsulent Ken Thomassen, tlf. 7231 7985
Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200

Handlinger tilknyttet webside