Gå til indhold

30 millioner kroner skal give ny viden til læreruddannelsen og folkeskolen

01. november 2017
Forskning kan styrke læreruddannelsen og folkeskolens undervisning. Derfor glæder det uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, at Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har uddelt knapt 30 millioner kroner til 12 Ph.d.-projekter, der blandt andet har fokus på samtalekompetencer*og demokrati.

For syvende gang har Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning udvalgt en række praksisnære forskningsprojekter, som kan udvikle ny viden om folkeskolen til gavn for de danske folkeskoleelever. I alt bliver der givet 28,3 millioner kroner til 12 forskningsprojekter i 2018. De ph.d.'er, der uddannes, bidrager med vigtig viden til både folkeskolen og professionshøjskolerne.

I år er der eksempelvis givet bevilling til et projekt, der har fokus på, hvordan ny viden tilegnes via mundtlige samtalekompetencer mellem udskolingselever*. Et andet projekt skal se på flygtningebørns trivsel og læringsudbytte, mens et tredje projekt undersøger, hvordan forskellige demokrati- og medborgerskabsforståelser fremmes gennem folkeskolens praksisser.

- Læreruddannelsen skal basere sig på den nyeste viden, og derfor er Ph.d-projekterne vigtige. De 12 forskningsprojekter vil bidrage til at styrke undervisningen på læreruddannelsen til gavn for både elever og lærere i grundskolen, siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

Ph.d.-rådet har i år set med særlig interesse på ansøgninger, der eksempelvis handler om fagenes didaktik og håndtering af diversitet.

Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning

  • Ph.d.-rådet er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren og administreres på Aarhus Universitet.
  • Rådet har siden 2011 bevilget 82 ph.d.-stipendier til praksisnær forskning på grundskoleområdet.
  • Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
  • De Ph.d.-studerende er forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet, så Ph.d.-projekterne danner forskningsnetværk, der binder forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og understøtter, at ny viden kommer de pædagogiske uddannelser og den daglige praksis i folkeskolen til gavn.
  • Ph.d.-erne vil efterfølgende kunne undervise på en professionshøjskole.

*Note: Projektbeskrivelse for projekt om samtalekompetencer er tilrettet den 2. november 2017/Webredaktionen


For yderligere oplysninger, kontakt:

Kontorchef Søren Nedergaard, Styrelsen for Forskning og Uddannelse, tlf. 7231 8910, son@ufm.dk
Pressekonsulent Trine Søndergaard, Uddannelses- og Forskningsministeriet, tlf. 7231 8009, tri@ufm.dk 

Handlinger tilknyttet webside