Du er her: Forside Aktuelt Pressemeddelelser 2017 30 millioner kroner skal give ny viden til læreruddannelsen og folkeskolen

30 millioner kroner skal give ny viden til læreruddannelsen og folkeskolen

Forskning kan styrke læreruddannelsen og folkeskolens undervisning. Derfor glæder det uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, at Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har uddelt knapt 30 millioner kroner til 12 Ph.d.-projekter, der blandt andet har fokus på samtalekompetencer*og demokrati.

01. november 2017

For syvende gang har Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning udvalgt en række praksisnære forskningsprojekter, som kan udvikle ny viden om folkeskolen til gavn for de danske folkeskoleelever. I alt bliver der givet 28,3 millioner kroner til 12 forskningsprojekter i 2018. De ph.d.'er, der uddannes, bidrager med vigtig viden til både folkeskolen og professionshøjskolerne.

I år er der eksempelvis givet bevilling til et projekt, der har fokus på, hvordan ny viden tilegnes via mundtlige samtalekompetencer mellem udskolingselever*. Et andet projekt skal se på flygtningebørns trivsel og læringsudbytte, mens et tredje projekt undersøger, hvordan forskellige demokrati- og medborgerskabsforståelser fremmes gennem folkeskolens praksisser.

- Læreruddannelsen skal basere sig på den nyeste viden, og derfor er Ph.d-projekterne vigtige. De 12 forskningsprojekter vil bidrage til at styrke undervisningen på læreruddannelsen til gavn for både elever og lærere i grundskolen, siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

Ph.d.-rådet har i år set med særlig interesse på ansøgninger, der eksempelvis handler om fagenes didaktik og håndtering af diversitet.

Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning

  • Ph.d.-rådet er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren og administreres på Aarhus Universitet.
  • Rådet har siden 2011 bevilget 82 ph.d.-stipendier til praksisnær forskning på grundskoleområdet.
  • Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
  • De Ph.d.-studerende er forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet, så Ph.d.-projekterne danner forskningsnetværk, der binder forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og understøtter, at ny viden kommer de pædagogiske uddannelser og den daglige praksis i folkeskolen til gavn.
  • Ph.d.-erne vil efterfølgende kunne undervise på en professionshøjskole.

*Note: Projektbeskrivelse for projekt om samtalekompetencer er tilrettet den 2. november 2017/Webredaktionen


For yderligere oplysninger, kontakt:

Kontorchef Søren Nedergaard, Styrelsen for Forskning og Uddannelse, tlf. 7231 8910, son@ufm.dk
Pressekonsulent Trine Søndergaard, Uddannelses- og Forskningsministeriet, tlf. 7231 8009, tri@ufm.dk 

Senest opdateret 02. november 2017