Du er her: Forside Aktuelt Pressemeddelelser 2018 29 millioner til ny viden til læreruddannelsen og folkeskolen

29 millioner til ny viden til læreruddannelsen og folkeskolen

Mere viden om virtuel undervisning, og hvordan vi får flere piger til at interessere sig for STEM. Det er blandt projekterne, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning netop har uddelt 29 millioner kroner til. Vigtigt med ny viden, der kan styrke folkeskolen og læreruddannelsen, siger ministeren.

31. oktober 2018

Hvordan bliver der undervist i kontroversielle emner i skolen? Hvordan kan vi lave ny undervisning, der får flere piger til at få interesse i STEM-fagene? Og hvordan kan man bruge virtuelle simuleringer og digitale data bedre i undervisningen.

Det er nogle af de spørgsmål, som en række praksisnære forskningsprojekter nu skal undersøge. Projekterne skal udvikle ny viden om folkeskolen til gavn for de danske folkeskoleelever, og de ph.d.'er, der uddannes, bidrager med vigtig viden til både folkeskolen og professionshøjskolerne.

For ottende gang har Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning udvalgt forskningsprojekter, og i alt gives 29 millioner til 12 forskellige projekter.

- Vi har brug for gode lærere og fremragende undervisning. De 12 projekter er med til at udvikle vores uddannelser og vores undervisning i den rigtige retning. Særligt STEM-undervisning for piger og virtuelle undervisningsformer synes jeg selv er spændende. Men alle projekterne giver vigtig viden til læreruddannelsen og grundskolen, som er afgørende for, at vores lærere kan give børnene den bedste undervisning og dannelse, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning

  • Ph.d.-rådets medlemmer er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren og administreres på Aarhus Universitet.
  • Rådet har siden 2011 bevilget 94 ph.d.-stipendier til praksisnær forskning på grundskoleområdet.
  • Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
  • De ph.d.-studerende er forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet, så Ph.d.-projekterne danner forskningsnetværk, der binder forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og understøtter, at ny viden kommer de pædagogiske uddannelser og den daglige praksis i folkeskolen til gavn.
  • Ph.d.-erne vil efterfølgende kunne undervise på en professionshøjskole.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Pressesekretær Jakob Sejr Teichert, tlf. 7231 9503, e-mail: jte@ufm.dk

Senest opdateret 31. oktober 2018