Gå til indhold

Regeringen kortlægger nu studerendes læring

24. oktober 2018
Fra i dag og en måned frem skal mere end 100.000 studerende evaluere, hvordan de oplever deres uddannelse og deres egen indsats på studiet. Det sker i en ny landsdækkende spørgeskemaundersøgelse. Vi skal bruge svarene til at gøre uddannelserne og studiemiljøet endnu bedre, siger Tommy Ahlers.

Studerende på de videregående uddannelser skal mødes af fremragende undervisning, udfordres fagligt og tage ansvar for deres egen læring. Det gælder uanset om de læser på en professionshøjskole, et universitet eller et erhvervsakademi.

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers sætter nu en stor undersøgelse af studerendes læring i gang blandt mere end 100.000 studerende.

For Tommy Ahlers er det vigtigt, at studerende bliver mødt af inspirerende undervisere, der udvikler den enkelte:

- Først og fremmest vil jeg gerne vide, hvad de studerende tænker om deres uddannelse – bliver de udfordret? Og hvor meget giver de af sig selv? Finder de undervisningen relevant? Vi skal hele tiden være nysgerrige på, hvordan uddannelserne kan blive endnu bedre, siger Tommy Ahlers.

Ministeren lægger også vægt på, at studerende trives på studiet. Det spørger undersøgelsen også ind til.

- Vi skal også finde ud af, om det er klart for de studerende, hvilke forventninger der er til dem, for jeg oplever, at det betyder meget for de studerendes trivsel, at de ved, hvad der kræves af dem på studiet. Det er vigtigt, at rammerne er på plads, for det er med til, at den enkelte tør stille spørgsmål og kaste sig ud i nye eksperimenter. Jeg glæder mig til at få viden fra de studerende, siger Tommy Ahlers.

I undersøgelsen skal studerende blandt andet svare på, om de selv yder en stor indsats på studiet, og om de ofte bliver ”grebet” af stoffet. Det er emner, som ifølge uddannelsesforskningen har stor betydning for, om de i sidste ende lærer noget. De skal også vurdere undervisningen og undervisernes engagement.

Resultater bliver til nyt læringsbarometer

Spørgsmålene sendes til en stikprøve af de studerende på alle de videregående uddannelsesinstitutioner. På 20 af institutionerne, som har engageret sig særligt i at indsamle og anvende besvarelserne, sendes spørgsmålene til alle ordinære studerende.

Resultaterne af undersøgelsen skal munde ud i et nyt læringsbarometer. Uddannelsesinstitutionerne vil kunne bruge læringsbarometret til at forstå de studerende bedre og forbedre deres læring.

Barometeret vil også blive brugt i forbindelse med det nye bevillingssystem for de videregående uddannelser for at tilskynde uddannelsesinstitutionerne til at øge de studerendes læring. Svarene vil kunne få betydning for cirka 1,25 procent af uddannelsernes bevillinger.


For yderligere oplysninger, kontakt:

For uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers: Ministeriets pressetelefon, 7231 8181
For fakta vedrørende spørgeskemaundersøgelsen: Souschef Sune Quorning Christiansen , tlf.: 7231 8004, e-mail: sac@ufm.dk     

Handlinger tilknyttet webside