Gå til indhold

Forhandlinger om ny og bedre læreruddannelse begynder i dag

23. juni 2022
Uddannelsesminister Jesper Petersen har inviteret forligspartierne til forhandlinger om en ny læreruddannelse af højere kvalitet i dag, torsdag den 23. juni klokken 14. I forhandlingerne skal partierne blandt andet fordele de ekstra 125 mio. kr., som læreruddannelsen får tilført.

Uddannelsesminister Jesper Petersen indleder i dag den 23. juni forhandlinger om en ny og bedre læreruddannelse, der skal bringe optaget på uddannelsen op, frafaldet ned, og de lærerstuderende tættere på deres elever.

Forhandlingsoplægget indeholder blandt andet mere og styrket praktik og flere undervisningstimer samt 125 mio. kr. mere til uddannelsen om året. Det svarer til en stigning i taxameteret på 28 pct. og er den største ekstra økonomiske ramme tilført en videregående uddannelse i denne regeringsperiode.

Cirka 30 pct. af de studerende falder fra i løbet af uddannelsen.

En udviklingsgruppe nedsat af regeringen bestående af lærerforeningen, lærerstuderende, KL og professionshøjskolerne har forud for forhandlinger leveret anbefalinger, som regeringens oplæg tager udgangspunkt i.

Regeringen lægger inden for de afsatte 125 mio. kr. op til:

  • Højere kvalitet og faglighed:  2-3 timer ekstra om ugen (som minimum) til undervisning, vejledning og feedback, mødepligt på første år og nyoprettede stamhold.
  • Mere praktik og bedre sammenhæng til praksis: En tredjedel mere praktik, praktik på alle fire år og en klar sammenhæng mellem praktik og teori.
  • Mindre detailstyring og mere frihed: Færre mål i bekendtgørelsen og mere frihed til lokale toninger.

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen siger:

- En ny og ambitiøs læreruddannelse betyder, at vores børn får en bedre skolegang. Mere faglighed, fællesskab og dannelse. Folkeskolen er en af velfærdssamfundets kronjuveler. Men i dag er der for mange, der aldrig finder sig til rette på studiet, og forlader jobbet i folkeskolen få år efter, de er blevet uddannede. Det går ikke.

- Vi skylder de unge at ruste dem til det job, de kommer ud i. Og når vi ved, at hver tiende studerende på en videregående uddannelse faktisk har overvejet at blive lærer, men blandt andet vælger det fra på grund af en fordom om, at fagligheden ikke er høj nok, skal vi med en ny og bedre uddannelse vende den udvikling og give lærerfaget den prestige, den fortjener.


For yderligere oplysninger:

Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside