Gå til indhold

Rasmus Vangshardt

Ph.d.-studerende, cand.mag., litteraturkritiker

Populærvidenskabelig titel på dansk på dit projekt

Verdensteatret mellem middelalder og modernitet

Hvad handler dit ph.d.-projekt om?Rasmus Vangshardt

Mit ph.d.-projekt handler om at forstå en metafor, der har været populær i den europæiske litteraturtradition fra Homer til i dag: Forestillingen om, at (hele) verden er en teaterscene, og livet et skuespil. Selvom den altså har været populær siden antikken, skrives der i de fleste litteraturhistorier, at den udtrykker en moderne erfaring af eksistentiel meningsløshed, socialt mareridt og evigt maskespil. Jeg udvikler begreber og forståelsesrammer til at se den som en positiv formulering af skønhedens og historiens rolle i vores fælles samfund. Det bruger jeg samtidig til to principielle pointer: Dels at der findes en sammenhæng i europæisk historie, sådan at fortiden slet ikke er så fjern, som vi tror. Dels at det, vi mener, når vi siger, at vi er ’moderne’, bør nuanceres kraftigt, hvis man ser på det med litteraturhistoriske briller.

Hvordan opstod din interesse for dit forskningsfelt? Og hvad motiverer dig? 

Min interesse i verdensteater-metaforen skyldes en oprindelig undren, med hvilken al humaniora jo gerne skulle begynde. Jeg blev altid så mærkeligt rørt, når jeg stødte på metaforen, eksempelvis hos Shakespeare, men alle vores litteraturhistorier beskrev den helt anderledes. Det, der driver mig, er at skabe en videnskabelig fundering for en erfaring, som utallige mennesker har haft på tværs af tid, men som videnskaben p.t. ikke kan forklare, samt at bidrage til en forståelse af sammenhæng snarere end brud gennem vores fælles historie.

Hvad er de forskningsmæssige udfordringer og perspektiver ved dit projekt?

Perspektivet er, at det handler om, hvem vi er. Mange litteraturhistorikere er ofte fokuserede på at skabe en fortælling om, at vi på et tidspunkt i historien blev moderne – hvorved alle de mennesker, der levede før dette skel, forfatterne inklusive, i en eller anden grad gøres væsensforskellige fra os. Denne brudtanke har mange konsekvenser for forståelsen af, hvem vi er som danskere og som europæere, og hvordan vi omgår vores kunstneriske arv. Det væsentligste perspektiv er, at vi nuancerer vores selvforelskede tanker om at være historisk unikke.

Hvad betyder et EliteForsk-rejsestipendium for dine fremtidige muligheder?

Det betyder først og fremmest, at jeg får muligheden for at teste min forskning og resultater hos nogle af de fremmeste eksperter i verden – og muligheden for at skabe netværk til dem. P.t. planlægger jeg ophold ved Princeton i USA og Oxford i Storbritannien, efter at en stor del af min studietid er blevet brugt i Tyskland.

Lidt om mennesket bag forskeren?

Mit liv går nok p.t. først og fremmest med litteraturbeskæftigelsen. I min fritid skriver jeg om bøger i Kristeligt Dagblad holder en hel del foredrag på højskoler, i kirker og lignende. I weekenderne nyder jeg Københavns mørke barer og fodbold. Jeg kan stadig heller ikke holde mig væk fra min gamle studenterforening, den grundtvigske Studenterkredsen.

Gymnasium og bopælskommune
Høje Taastrup Amtsgymnasium
Københavns Kommune (Amager)

Forskningsprojektets videnskabelige titel
The Medievalisms of the World Theatre from Calderón to Hofmannsthal. An Alternative Current in Literary Modernity

Kontaktoplysninger
Telefon: +45 5074 7069, e-mail: rv@sdu.dk

Forskningsinstitution
Syddansk Universitet, Centre for Medieval Literature, Institut for Historie

Senest opdateret 13. juli 2020