Gå til indhold

Ansvarlighed på hylderne

Som ErhvervsPhD hos COOP afdækker Maja Rosenstock udfordringerne ved at lade hensyn til miljø, klima, sundhed og etik præge udvalget af varer.

Maja Rosenstock og COOP
Maja Rosenstock og COOP
Først blev hun harm. En tv-dokumentar om miljø- og arbejdsforhold i den indiske tekstilindustri gjorde Maja Rosenstock tændt på at bore sig ned i virksomhedernes samfundsmæssige ansvar. Med en baggrund som cand. comm. fra Roskilde Universitet (RUC) suppleret af en britisk mastergrad i undersøgelsesdesign formulerede hun et ErhvervsPhD-projekt. Hun vil afdække de barrierer, som møder virksomheder, der vil tage et samfundsmæssigt ansvar. COOP og virksomhedens ejer, FDB, så perspektivet i projektet og ansatte hende til at gennemføre det.

Arbejdet med virksomheders samfundsmæssige ansvar – eller CSR, som det også kaldes efter det engelske udtryk Corporate Social Responsibility – indeholder mange dilemmaer.

»For eksempel vil forbrugerne gerne have mulighed for at købe billige varer fra Fjernøsten, men de skal samtidig være produceret under ordentlige forhold uden brug af børnearbejdere og med hensyn til miljøet,« uddyber Maja Rosenstock.

Skal helt ud på hylderne

Projektet er baseret på ca. 50 interviews med ansatte på forskellige niveauer i og omkring COOP fra de øverste direktører i FDB og COOP til fabriksarbejderen hos leverandøren i Kina. Desuden bygger projektet på knap 8.000 besvarede spørgeskemaer fra medarbejdere og danske forbrugere.

»Det er let at sige, at virksomhedens leverandører skal overholde forskellige krav med hensyn til miljø og arbejdsforhold, men det er svært at gennemføre. I en virksomhed som COOP med 35.000 medarbejdere spredt over hele landet i 1.200 butikker er der desuden store udfordringer i at få arbejdet med ansvarlighed helt ud på hylderne,« siger Maja Rosenstock.

I 2009 lancerede COOP en ambitiøs strategi for ansvarlighed med 40 konkrete handlinger – ti for hver af mærkesagerne miljø, klima, sundhed og etisk handel. ErhvervsPhD-projektet sætter fokus på, hvordan strategien kan nå ud i hele virksomheden og ikke blot bliver noget, der foregår på hovedkontoret.

Unik mulighed for påvirkning

I betragtning af, at Maja Rosenstock selv har formuleret sit projekt og bygget det op fra grunden, er det måske ikke så overraskende, at hun betragter det som drømmejobbet:

»COOP står for en tredjedel af salget af fødevarer i Danmark. Det giver tyngde i forhold til at påvirke leverandørerne, og det giver samtidig mulighed for at påvirke forbrugernes valg. Derfor er det et helt unikt sted at være, hvis man ønsker at arbejde med virksomheders samfundsmæssige ansvar. Samtidig er ErhvervsPhD perfekt for mig. Selvom jeg er forsker, opfatter jeg ikke mig selv som meget teoretisk anlagt. Her kan mine forskningsresultater forhåbentlig bruges i udviklingen af COOP’s forretning.«

 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. maj 2020