Gå til indhold

ErhvervsPhD tester nyt marked

Pia Lauritzen er filosof, og hendes afhandling handlede om, hvad det vil sige ”at være.” Men hvis man forestiller sig en evigt grublende akademiker fordybet i livets store spørgsmål, så tager man fejl.

Pia Lauritzen og Advice
Pia Lauritzen og Advice
For Pia Lauritzen mener netop, at filosofien får sin store berettigelse, når den kommer ud at arbejde og kan bruges praktisk.

Efter tre år som ledelses- og kommunikationsrådgiver i Advice A/S er hun i gang med et treårigt ErhvervsPhD-forløb, som skal gøre filosofien anvendelig for virksomheder og ikke mindst deres ledelsesgrupper.

Projektet, der har Advice Netværk og Københavns Universitet (KUA) som partnere, analyserer og stiller spørgsmål ved, hvordan beslutninger i en virksomhed træffes ud fra vestlig logik og tankemåde. Det kan f.eks. være, at ledelsen per definition udstikker de endelige rammer for et projekt eller en medarbejderundersøgelse.

”Vores tankegang giver nogle forudbestemte rammer for, hvordan arbejdet organiseres, som jeg udfordrer og vender på hovedet: Hvorfor er det f.eks. ikke medarbejderne, der selv udformer spørgsmålene i en tilfredshedsundersøgelse? Det skaber helt nye og overraskende svar, som kan anvendes offensivt,” siger 31-årige Pia Lauritzen.

Hun har således udviklet en ny metode, ”stafetanalysen”, hvor det er medarbejderne selv, der både formulerer spørgsmålene og udpeger, hvem der skal svare på hvad i en digital kulturundersøgelse.

Målet med ErhvervsPhD-projektet er at udvikle en metode, som virksomheder kan anvende til at afsøge nye muligheder ved at udfordre det, de ”plejer at gøre.” Herudover fungerer ErhvervsPhD-forløbet som pilotprojekt for en ny virksomhed, Academy A, som Pia Lauritzen efterfølgende planlægger at etablere sammen med grundlæggeren af Advice A/S, Jesper Højberg Christensen.

Muligheden for at teste et nyt forretningsområde er da også en væsentlig grund til, at Jesper Højberg Christensen og Advice Netværk deltager i ErhvervsPhD-projektet. Den treårige ErhvervsPhD-ordning giver nemlig mulighed for at fordybe sig indgående i et emne, hvilket der sjældent er lejlighed til i en branche, hvor kunderne kræver hurtige og løsningsorienterede resultater fra konsulenternes bord.

”Det er en stor fordel, at der er mulighed for forskningsmæssig og metodemæssig fordybelse med helt andre rammer end dem, vi arbejder med i dagligdagen. Målet med dette projekt er at skabe nye metoder og en helt ny tilgang til de virksomheder, vi leverer rådgivning til,” siger Jesper Højberg Christensen.

Siden Pia Lauritzen blev uddannet som filosof, har hun sideløbende med sit arbejde bl.a. udgivet en bog og skrevet artikler til aviser og tidsskrifter.

ErhvervsPhD-projektet afsluttes i 2011.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. maj 2020