Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation har på vegne af Det Strategiske Forskningsråd udmøntet 4.7 mio. kr. til forskning i forskningskommunikation og udvikling af nye formidlingsmetoder. Følgende projekter er støttet:
Projekttitel: Kom ind i det moderne arbejdsliv
Bevillingsmodtager: Forskningsadjunkt, cand.merc. (fil), Anders Raastrup Kristensen
Institution: Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, Copenhagen Business School
Bevilget beløb: Kr. 1.281.006
Projektbeskrivelse: 'Kom ind i det moderne arbejdsliv' handler om problemer i det moderne arbejdsliv. På en interaktiv webportal inviteres videnarbejdere til at visualisere, organisere og kommentere problemer som stress, balance mellem familie- og arbejdsliv, trivsel og selvledelse. Frem for at levere færdigsyede løsninger til problemernes håndtering, som man typisk ser det i kampagner og kurser, er ideen her at skabe rum for den besøgendes egen oplevelse, refleksion og håndtering af arbejdslivets problemstillinger. Dette sker på webplatformen i 'Interaktionsrum' med interaktive spil, i 'Refleksionsrum' med holdningsbarometre og åbne dialogforum og i 'Fordybelsesrum' med uddybende information, der tager afsæt i ny forskning om arbejdslivsproblemer. Webplatformen trækker på tre større forskningsprojekter om moderne arbejdsliv: 'Ledelse af selvledelse', 'Trivsel, produktivitet og selvledelse' og 'Videnarbejde og stress – mellem begejstring og belastning', hvor der blandt andet fokuseres på de uenigheder, der findes inden for forskningen i forhold til håndteringen af arbejdslivets problemstillinger. Med afsæt i de tre forskningsprojekter er webplatformens formål at kommunikere det moderne arbejdslivs problemer som et vilkår, man kan blive klogere på for herigennem at lære selv at håndtere, og ikke som problemer, der endegyldigt og entydigt kan løses. Platformen lægger op til udforskning, refleksion og selvstændig stillingtagen hos sin målgruppe.
Projekttitel: Virtual Space Science Environment: Et eksplorativt projekt til udvikling af en fælles infrastruktur til forskerkommunikation og formidling om astronomi og rumforskning.
Bevillingsmodtager: Centerleder/adjungeret lektor, ph.d. Søren Bertil Fabricius Dorch
Institution: Det Kongelige Bibliotek/Københavns Universitets Biblioteks- og Informationsservice (KUBIS)
Bevilget beløb: Kr. 333.790
Projektbeskrivelse: Projektet går ud på at lægge fundamentet til et fælles virtuelt miljø for forskning og formidling af astronomi og rumforskning. Vi tager udgangspunkt i det nyoprettede Space Science Center ved Det Naturvidenskabelige Fakultet (Københavns Universitet), og udnytter projektdeltagernes velfunderede erfaringer med rumforskning og astronomiformidling (fra magasiner, bøger, radio, tv, foredrag osv.), set i lyset af nye fremkomne webbaserede sociale teknologier. Derved tages hul på udviklingen af et fælles værktøj til forskningskommunikation og formidling: Et virtuelt rumforskningsmiljø for alle interesserede brugere af rumforskning – et 'Virtuel Space Science Environment'. Det virtuelle miljø vil være et online-værktøj, der skal kunne anvendes af såvel forskere, undervisere, studerende, formidlere, amatører og den brede offentlighed. Indholdet kan deles mellem alle brugerne, og det kan dreje sig om forskningsprojekter, publikationer, videnskabelige data, billeder, debat og ideer. Delingen kan ske på flere niveauer, eksempelvis via grupper med tilknyttede rettigheder og roller (fx forsker, underviser, studerende, bruger). Projektet er afdækkende i den henseende, at det prøver at identificere behov, muligheder og begrænsninger inden for forskerkommunikation og forskningsformidling af astronomi og rumprojekter – for derved at kunne opstille en række indholds- og formmæssige krav til udviklingen af et virtuelt forskningsmiljø. Det innovative element i projektet består blandt andet i målsætningen om, at et sådan virtuelt forskningsmiljø skal være en fælles infrastruktur for både forskerkommunikation og formidling – i bred forstand – af aktuel astronomisk forskning.
Projekttitel: Digitale historier - et forskningsprojekt og historieformidling i den digitale tidsalder
Bevillingsmodtager: Projektleder, ph.d. Anne Sørensen
Institution: Institut for Historie og Områdestudier, Aarhus Universitet
Bevilget beløb: Kr. 2.131.597
Projektbeskrivelse: Nye tekniske og kommunikative muligheder har i de sidste 10-15 år sat præg på kognitive processer og interaktionen mellem forskere og offentlighed. Det, der i 1960’erne begyndte med en voksende mulighed for at bruge computere til behandling af store dataset, er nu blevet til World Wide Web, hvor der efterhånden er serverkraft til uanede digitaliseringsprocesser uden øvre skaleringsgrænse, og hvor kommunikationsvejen fra forsker til lægmand i princippet kan kortes ned til nanosekunder. Projektet ’Digitale historier’ vil fra en historiefaglig vinkel forske i de faglige muligheder og udfordringer, der har haft og i fremtiden vil have konsekvenser for fag, formidling, forsker og forskning. Formålet med projektet er:
- at kortlægge den danske digitale forskningsformidlings udvikling og tilstand inden for historiefaget, både diakront og synkront
- at udforske de didaktiske betingelser og udfordringer ved digital formidling via web-mediet
- at udvikle og teste digitale platforme for at opnå bedre og bredere digital forskningsformidling
- at undersøge hvordan digital forskningsformidling både kan sikre høj faglighed og bredt publikum
- at bidrage til at bringe humanistiske forskere i front internationalt i forhold til digital formidling
- at udvikle en innovativ og replicerbar digital skabelon til humanistisk forskningsformidling.
Projekttitel: Opmærksomhed søges - brobygning mellem forskere og journalister
Bevillingsmodtager: Lektor, ph.d., MLS Charlotte Wien
Institution: Institut for Statskundskab/Center for Journalistik, Syddansk Universitet
Bevilget beløb: Kr. 926.703
Projektbeskrivelse: Siden 2003 har forskere efter universitetsloven været forpligtigede til at formidle deres forskning til den brede offentlighed. Der er derfor et indlysende behov for, at forskere og nyhedsmedier samarbejder om forskningsformidling, hvilket også umiddelbart ser ud til at være i begge parters interesse: Forskerne får mulighed for at profilere deres forskning til et bredt publikum, og journalisterne får adgang til et ’kartotek’ af kilder, der i deres egenskab af forskere nyder den højest tænkelige troværdighed. Alligevel opleves samarbejdet i praksis ofte frustrerende i begge verdener. Med dette projekt skal forskere og journalister bringes i dialog med hinanden. Dels for at udvide mediernes opfattelse af, hvad der er relevant forskning og for at give forskerne indsigt i mediernes vilkår. Dels for at indhøste nogle erfaringer omkring mulighederne for at flytte initiativet til forskningsformidling fra journalisterne til forskerne. Projektet er et aktionsforskningsprojekt, som består af fire forskellige faser med hver deres formål: udforskning af vilkår, udvikling og afprøvning af metoder, evaluering og formidling af resultater.