Det talte ord gælder
Tak for invitationen til at komme og tale med jer.
Jeg har heldigvis allerede haft fornøjelsen af at være rundt og tale med flere af jer. Og jeg må sige, at da jeg fik jeres optage-tal og så, at det er med flotte tal i ryggen, at vi står her i dag, så blev jeg glad.
For det er vigtigt for mig og regeringen, at I er her. Det er vigtigt, at vi har uddannelser som jeres, der gør de studerende klar til at gå ud i virksomhederne og levere fra dag 1. Det er attraktivt, og det er stærkt, at I har så stærk en kobling til erhvervslivet.
Det er også stærkt, at I uddanner så bredt over hele landet. Jeg havde fornøjelsen af at være hos Niels i Kolding i fredags, hvor jeg kunne se, hvor stor en betydning, det har for netop dét område, at der ligger en uddannelse som jeres.
I er samtidig også gode til at give alle slags unge en uddannelse. Uanset postnummer. Uanset baggrund. Uanset socialt tilhørsforhold.
Det er en meget vigtig del af uddannelsespolitikken for mig som minister. Så det skal I også have tak for.
Uddannelse er en investering i fremtiden
Når vi siger, at vi skal have livslang læring, så mener vi det. Det bliver ikke sådan i fremtidens Danmark, at man tager en uddannelse, går ud og får et arbejde, og så er man dér i 40 år. Vi bliver nødt til at være bedre til at komme tilbage på skolebænken og uddanne os på kryds og tværs. Og gøre det i en dynamik med erhvervslivet. Her er erhvervsakademierne helt centrale.
Det er også derfor, vi med det finanslovsforslag, vi har lagt frem, har været med til at stoppe de evige besparelser, der har været lagt ned over jer de seneste år.
Jeg mener af hele mit hjerte, at uddannelse er en investering i vores fremtid. Uddannelse er det bedste middel, vi har, til at skabe en bedre fremtid men også til at sikre, at vi - bredt set i vores land - har lige muligheder for at klare os.
I er en vigtig del af en uddannelsestradition i Danmark, hvor vi ikke uddanner til at gå i takt, men til at tage stilling, udfordre og modsige. Det vil der nok være nogle undervisere og forældre, som synes er en lille smule irriterende. Men som samfund vinder vi på den uddannelsestradition. Den er en kæmpe styrke, som vi skal holde fast i.
Men jeg kan også, i den korte tid jeg har siddet i min stol, se, at det er en tradition, vi skal være opmærksomme på at værne om.
For vi har en ungdomsgeneration, som ikke trives ligeså godt som generationen før dem. Over få år har vi set en eksplosion i tallet af unge, der oplever alvorlige stresssymptomer på en helt almindelig onsdag, som den, vi har i dag. De er mere ensomme. De føler et større pres. De føler, at karakterer styrer alt for meget.
Studenterrådgivningen peger på, at det store fokus på karakterer og den stigende mistrivsel kan ende med at blokere for, hvor dygtige unge, vi får ud i den anden ende. Hvis du ikke trives, så lærer du ikke nær så godt. Og hvis du kun fokuserer på 12-tallet, så dræber du nysgerrigheden og modet til at gå nye og ubetrådte veje.
Så vores gode tradition for at lære, hvor vi er modige og tør udfordre os selv og andre, skal vi i fællesskab være opmærksom på at værne om. Den må ikke glide os af hænde.
Vi har brug for studerende, der trives
Fordi det her med trivsel er noget, jeg går meget op i, har jeg også dykket ned i nogle tal. Og det viser sig, at nogle af jeres uddannelser har meget ”flotte” tal på trivsel. Det gælder blandt andet på uddannelsen til energiteknolog, byggekoordinator og autoteknolog. Mit ministerie lavede sidste år en undersøgelse, hvor svarene er, at der simpelthen er 0 procent af de studerende på de her uddannelser, som har problemer med stress.
Det er da interessant! Det må vi dykke ned i. For gad vide, om vi kan lære noget her? Det vil jeg rigtig gerne tale med jer om.
Jeg kommer til i de kommende år at være understøttet af et helt nyt kontor i ministeriet. Et kontor, der udelukkende skal arbejde med trivsel. Vi skal samle den viden ind, I har. Vi skal opbygge ny viden. Og så skal vi i fællesskab se, hvad pokker det er, der foregår og gøre noget ved det.
Det er jo svært at lovgive politisk mod mistrivsel. Og det er også svært at forhindre noget politisk, der ikke nødvendigvis kun er politisk skabt. Men bare fordi det er svært, behøver det ikke betyde, at vi ikke skal prøve.
Vi skal gribe den grønne gnist
Så trivsel er en vigtig dagsorden for mig. Det er den grønne omstilling også.
Jeg har en følelse af, at vi som politikere er blev skubbet af en hel ungdomsgeneration, der har set skriften på væggen, længe før os på Christiansborg.
Jeg havde rådsmøde i Bruxelles for et par uger siden, hvor jeg havde europæiske kolleger over hele linjen, der sagde: Der er intet i det her, hvor vi uddanner befolkningen. Det er 100 procent befolkningen, der uddanner os. Det er en grundlæggende politisk opfattelse, at drivkraften for at gøre noget ved den grønne omstilling, den kommer fra de unge.
Og derfor er jeg så glad for, at vi nu oplever et Folketing på tværs af partier, der siger, at den her dagsorden skal adresseres.
Der er mange ting, vi kan gøre for den grønne omstilling gennem forskningen. Men der er også mange ting, vi kan gøre ude i undervisningslokalerne og på uddannelserne.
Jeg er meget interesseret i, hvordan vi kan uddanne unge til at tænke og handle mere grønt inden for deres fagområde. Så bliver vi mere opmærksomme på at agere bæredygtigt i dagligdagen.
Derfor bliver jeg glad, når jeg hører om en studerende som Mathias Hemmer Christensen, som fik en ide til at producere et sugerør af siv, mens han læste til produktionsteknolog på KEA. KEA kunne endda tilbyde et iværksættertilbud der hjalp Mathias til at udvikle konceptet. Tænk at man både giver nogle rammer, hvor der er plads til at være nysgerrig og tænke nyt. At man understøtter de nye ideer, der kommer. Og at man får det ud i samfundet og det virker.
Det skal vi have mere af.
Uanset hvilken uddannelsesretning, vi taler om, er det afgørende, at vores studerende kan forholde sig til, hvordan deres faglighed kan være med til at skabe et bæredygtigt samfund.
For den her gnist, der brænder hos rigtig mange i vores land og særligt hos de unge, den skal vi gribe.
I gør en forskel
Jeg er glad for, at erhvervsakademierne findes. I gør rigtig meget af det, regeringen og jeg finder afgørende for vores land. Om det så er, at få alle slags unge med på uddannelsesvognen. Om det er at understøtte kvalificeret arbejdskraft i alle hjørner af Danmark. Om det er at uddanne i tæt samarbejde med erhvervslivet. Eller om det er at understøtte de nye grønne ideer, så skal I bare have et kæmpe stort tak på vegne af mig og hele regeringen.
Det glæder mig, at I har tilstrømning af nye studerende. Det glæder mig, at vi tænker i samme retning, når det gælder om at gribe fremtiden an.
Og jeg glæder mig utrolig meget til samarbejdet.
Tak for ordet.