Gå til indhold

Samarbejde på tværs styrker uddannelserne

Uddannelsesminister Morten Østergaards tale ved indvielse af University College Sjællands nye Campus Roskilde 23. august 2012.

Det talte ord gælder.

 

Deres Kongelige Højhed. Kære bestyrelsesformand. Ærede gæster. Ledelse, medarbejdere og ikke mindst studerende på Campus Roskilde.

Tillykke med den flotte bygning. Tillykke med værkstedszone, science-zone, klinisk zone, musik-, drama- og bevægelseszone. Med auditorier, bibliotek, studiepladser, multihaller og meget mere. Og ikke mindst tillykke med det nye bofællesskab med fem forskellige uddannelser.

Og lad mig sige det med det samme. Det er netop forskellen, der er styrken. For det er i mødet mellem de forskellige fagligheder, at man bliver klogere og nye idéer opstår.

De fem forskellige uddannelser, der samles her på Campus Roskilde, er velfærdens kernetropper. Her uddannes de unge, som i fremtiden skal passe vores mindste, som skal lappe os sammen, når vi kommer til skade, lære vores børn at læse og regne, vejlede os, hvis vi får sociale problemer, og som skal få os tilbage i arbejde, når ryggen strejker.

Det er uddannelser med mening. Uden dygtige og engagerede pædagoger, lærere, sygeplejersker, socialrådgivere og fysioterapeuter går Danmark i stå.

Det er en stor udfordring I står overfor. Fem forskellige uddannelser. Fem forskellige fagligheder. Og fem forskellige kulturer skal arbejde, studere og udfolde sig under samme tag. Men det er netop i den udfordring og i de forskelle, at der er store muligheder for at skabe et stærkt og dynamisk studiemiljø.

Jeg tror, at vi alle sammen kender det: Man lærer noget nyt, og man bliver klogere på egen formåen og begrænsninger, når man samarbejder med mennesker med en anden uddannelse eller kompetencer end én selv.

Arbejdsmarkedet efterspørger netop en mangfoldighed af kompetencer, der bryder med de traditionelle skel:

  • Der er brug for, at læreren taler med socialrådgiveren, hvis et barn ikke trives.
  • Der er brug for et tættere samarbejde mellem fysioterapeuten og sygeplejersken for at styrke genoptræningen af patienter.
  • Og der er brug for, at pædagogen og læreren stikker
    hovederne sammen, hvis overgangen fra børnehaven til skolen skal gøres mere smidig.

Det er en kæmpe fordel, at uddannelserne deler faciliteter og møder hinanden i hverdagen. Det skaber et solidt fundament for samarbejdet efter endt uddannelse.

Så det er helt rigtig set, at Campus Roskilde prioriterer gode rammer for tværprofessionelle samarbejder.

Videndeling, inspiration og fælles initiativer på tværs af fagligheder er afgørende for at højne det faglige niveau. Samarbejde på tværs af uddannelser afspejler netop virkeligheden. Og dimittenders evne til at samarbejde i hverdagen med andre faggrupper efterlyses af arbejdsmarkedet.

Samtidig er der ingen tvivl om, at samarbejde på tværs også er kimen til at øge nytænkning og innovation. For nye idéer opstår typisk i samspillet mellem forskellige fagligheder.

  • Et tættere fagligt fællesskab mellem lærere, pædagoger og socialrådgivere kan måske medvirke til nye metoder til håndtering af urolige elever.
  • Og hvem ved? Det kan hænde, at der kommer nye idéer til at undgå liggesår, når kommende sygeplejersker og fysioterapeuter hænger ud ved kaffeautomaten.
  • Og hvis alle fem uddannelsesretninger mødes i fredagsbaren, er der ingen grænser for, hvad der kan ske.

Og det er positivt ment.

Som uddannelsesminister vil jeg gerne love, at hvis der er barrierer, der forhindrer de tværfaglige samarbejder, så ser vi på det. Og vi får dem ryddet af vejen.

Samarbejde og sammenhæng i uddannelsessystemet er afgørende for, at vi uddanner unge, der kommer ud til arbejdsmarkedet med kompetencer, der efterspørges.

Tilbage i april præsenterede jeg regeringens visioner for større sammenhæng i det videregående uddannelsessystem. Budskabet er, at vi skal tilbyde studerende fleksible uddannelsesvalg på langs og på tværs af uddannelserne. Vi vil sikre, at fokus er på indhold, sammenhæng og fleksibilitet i uddannelserne. Vi vil sikre, at der bliver færre blindgyder, mere fleksibilitet og bedre meritpraksis. De studerende skal have både pas og visum til at krydse forskellige uddannelsers grænser.

Derfor kan jeg også kun kvittere for University College Sjællands samarbejde med Roskilde Universitet, hvor man blandt andet har etableret fleksible overgange mellem de to uddannelsesinstitutioner for de studerende på sundhedsuddannelserne og læreruddannelsen. Den fleksibilitet sætter de studerende i centrum. Og regeringen ønsker netop at sætte de studerende foran systemet. Jeg er glad for, at University College Sjælland deler den ambition.

Med Campus Roskilde er der nu fremragende fysiske rammer, der gør det muligt at igangsætte flere forskellige former for samarbejde på tværs af uddannelserne.

Og de fysiske rammer er vigtige. De fysiske rammer betinger, muliggør og stimulerer forskellige former for studieliv. Det er vigtigt, at de studerende inspireres og udfordres i et godt miljø. Undersøgelser viser, at et godt studiemiljø er væsentligt for at undgå frafald. Når de studerende føler sig som en del af et fagligt og socialt fællesskab, har de ganske enkelt større tilbøjelighed til at gennemføre deres studium.

Der er rigtig mange fordele og synergieffekter ved at være flyttet sammen i campus. Så rammerne og forudsætningerne er der.

Jo, forskellene udfordrer. Men det er netop forskellen, der er styrken. Og det er samarbejdet på tværs, der fremmer nye idéer, hæver det faglige niveau, og gør de unge klar til arbejdsmarkedet.

Så jeg kan kun ønske tillykke til med det nye bofællesskab og det nye faglige fællesskab. Jeg glæder mig til at følge Campus Roskildes udvikling.

Tak for ordet.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsministeriet
Senest opdateret 25. juni 2024