Det talte ord gælder.
Mangfoldighed i uddannelsesbilledet er en styrke
Uddannelsessnobberi! Sådan lød overskriften i en avisleder for nogle dage siden. Det var ment som en kritik af regeringens uddannelsesmålsætninger. Men jeg har nu svært ved at se det snobbede i målsætningerne.
Regeringen er ambitiøs, og vi har sat nogle klare mål:
- 60 procent af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse.
- Og 25 procent af en ungdomsårgang skal have en lang videregående uddannelse.
Man behøver ikke at være professor i matematik for at se, at det ikke er en snæver satsning på lange videregående uddannelser.
Vi har et mangfoldigt arbejdsmarked. Og vi har unge med forskellige ønsker og behov. Derfor skal vi også have et mangfoldigt uddannelseslandskab.
Erhvervsakademierne er sammen med professionshøjskolerne og universiteterne en vigtig del af landskabet for de videregående uddannelser.
Der er mange unge, der efter deres ungdomsuddannelse vil læse videre uden at skulle gennem en lang, akademisk uddannelse. Og der er mange, der gerne vil have en erhvervsrettet, praksisnær uddannelse. Ikke mindst her har erhvervsakademierne en vigtig rolle.
Erhvervsakademierne er gode til at skabe praktikpladser og uddanner dimittender med konkrete færdigheder. Og jeg vil gerne kvittere for akademiernes store bidrag til videnspredning til især de små og mellemstore virksomheder.
Og jeg er glad for, at man vil fastholde og udbygge samarbejdet med universiteterne om erhvervsrelevant forskning. Erhvervsakademiernes medvirken til at sprede og omsætte forskningen i erhvervslivet er vigtig. Den vil jeg gerne være med til at styrke.
Erhvervsakademiernes dimittender er eftertragtede. De har en høj beskæftigelsesrate. Og de, der ikke går ud på arbejdsmarkedet, fortsætter typisk på en anden videregående uddannelse. Det kan erhvervsakademierne være stolte af.
Større sammenhæng
Kim Simonsen kom i sin beretning ind på to områder omkring Erhvervsakademierne, der bekymrer ham:
- For det første, at akademierne er flyttet til Uddannelsesministeriet, og at sammenhængen mellem EUD (erhvervsuddannelserne) og erhvervsakademiuddannelserne dermed mistes.
- For det andet udtrykkes en bekymring for, at akademierne tvinges ind i professionshøjskolerne.
Lad mig med det samme afkræfte begge forhold. Regeringen vil arbejde for større sammenhæng, og vi har ambitioner om, at flere unge tager en uddannelse. Derfor har vi samlet de videregående uddannelser i ét ministerium – for at øge sammenhængen og fleksibiliteten.
Vi skal af med nogle af de blindgyder, der er i dag. De studerende skal have større muligheder for at sammensætte deres uddannelser på tværs.
Erhvervsakademiuddannede har allerede gennem overbygningsuddannelser mulighed for at videreuddanne sig til professionsbachelor.
Men der skal være tilstrækkelig fleksibilitet i det samlede udbud af videregående uddannelser. Der skal være bedre muligheder for studieskift og for at bygge oven på eksisterende uddannelser.
Sammenhængen mellem uddannelserne i Uddannelsesministeriet og Ministeriet for Børn og Unge vil også blive styrket. Der vil være et tæt samarbejde. Også når det gælder sammenhængen mellem EUD og erhvervsakademiuddannelserne.
Jeg håber, at vi fremover netop kan styrke andelen af unge, der går fra en erhvervsrettet uddannelse til at gå i gang med en videregående uddannelse. Her er der et stort potentiale.
Og så vil jeg gerne fastslå, at der ikke er nogen forkromede planer om ændringer i det nuværende institutionslandskab. Samarbejde og fleksibilitet skal finde sted inden for de givne rammer. Hvis nogen har ønske om ændringer, er de naturligvis velkomne til at komme med dem. Men vi har ikke en stor fusionsplan liggende i skuffen.
Og jeg vil også gerne understrege, at der heller ikke er noget ønske om at akademisere alle videregående uddannelser. Vi skal fastholde og fortsat styrke de uddannelser, akademierne udbyder; det erhvervsrettede og det praksisnære.
Det fremtidige samarbejde
Erhvervsakademierne har siden deres etablering i 2009 ydet en stor indsats. Optaget af studerende har været stigende. Og der udvikles nye relevante uddannelser, herunder også nye overbygningsuddannelser på professionsbachelorniveau.
Jeg er opmærksom på den proces, erhvervsakademierne gennemgår. Og jeg er opmærksom på den fokus, der er på akademierne efter 2014 – samt udbuddet af professionsbacheloruddannelser efter 2014.
Vi har ingen aktuelle planer om at lave om på gældende politiske aftaler på området. Men jeg vil meget gerne høre jeres synspunkter. Det er en vigtig debat.
I de næste måneder skal jeg rundt og besøge en lang række uddannelsesinstitutioner. Jeg begynder nu på mandag, hvor jeg blandt andet skal besøge Erhvervsakademiet i Aarhus. Det glæder jeg mig til.
Og jeg glæder mig til at høre mere om de kvaliteter, som er erhvervsakademiernes særkende. Jeg har stor respekt for det tætte samarbejde, akademierne har med arbejdsmarkedets parter og virksomhederne, den regionale forankring og den praksisbaserede undervisning.
Og jeg ser naturligvis også frem til at blive klogere på de udfordringer, erhvervsakademierne står over for. Jeg er klar over, at der har været et relativt stort frafald på nogle erhvervsakademiuddannelser. Det ved jeg, at man har fokus på.
Det er vigtigt, at vi nedbringer frafaldet. Og jeg er helt enig med Kim Simonsen, når han siger, at "folk ikke skal falde fra, men falde til".
Snob eller flop!
En kompetent arbejdsstyrke er et væsentligt konkurrenceparameter for Danmark i den internationale konkurrence. Det kommer vi ikke uden om.
Flere skal have en uddannelse, og vi skal have bedre sammenhæng i uddannelsessystemet. Vi skal have uddannelser af høj kvalitet. Og det er altså ikke det samme som at akademisere alle de videregående uddannelser. Der skal være et mangfoldigt uddannelseslandskab, der kan tiltrække og fastholde flest mulig unge.
Der skal være respekt for, at uddannelserne er forskellige. Og at de unge er forskellige. Regeringen tror på mere uddannelse. Ikke mindre. Hvis det er uddannelsessnobberi – så vil jeg sige snob eller flop! For hvis vi ikke har en uddannet arbejdsstyrke med de rette kvalifikationer, så flopper Danmark i den internationale konkurrence.
Gode uddannelser er altafgørende for, hvordan Danmark skal klare sig i fremtiden. Vi skal hæve barren og ikke sænke ambitionerne. Erhvervsakademierne er en væsentlig bidragsyder til udviklingen og væksten i Danmark.
Vi har brug for kvalificeret arbejdskraft. Vi har brug for gode uddannelser. Vi har brug for erhvervsakademierne.
Jeg håber, at I får et rigtig godt årsmøde.