Rammer for udmøntning af professionsuddannelsernes arbejdsfelt
: Det Strategiske Forskningsråd
: 2008
Det Strategiske Forskningsråds bestyrelses fastsættelse af rammer for udmøntningen af forskningsprogrammet vedrørende professionsuddannelsernes arbejdsfelt.
Bestyrelsen fastsætter i dette notat rammerne for udmøntning af det strategiske forskningsprogram om professionsuddannelsernes arbejdsfelt.
Forsknings- og Innovationsstyrelsen har bedt en ekspertarbejdsgruppe om at udarbejde et fagligt oplæg, der kan anvendes som grundlag for at opslå et strategisk forskningsprogram om professionsuddannelsernes arbejdsfelt. Der henvises i dette notat til konkrete afsnit i baggrundsrapporten vedrørende det strategiske forskningsprogram for professionsuddannelsernes arbejdsfelt.
Bestyrelsen lægger vægt på en forskningstilgang, der har hovedfokus på de overordnede temaer:
- grundlagene for studerendes valg af uddannelse
- uddannelsernes kvalitet
- arbejdsmarkedets behov
Der lægges vægt på, at forskningen er problemorienteret og foregår i interaktion med relevante eksterne aktører. Det er helt afgørende, at forskningsprojekter har fokus på løsninger med relevans og effekt for samfundet.
Figur 1. Fokusområder i forskningsprogrammet om professionsuddannelsernes arbejdsfelt.
Fokus på grundlag for studerendes valg og frafald
Bestyrelsen lægger vægt på:
- Hvilke faktorer, der har betydning for de unges ønsker og valg af uddannelse på kort og på lang sigt.
- Hvilken betydning et voksende internationalt uddannelsesmarked har for de unges valg af uddannelse.
- At en forskningsindsats kan bidrage til problemløsning, for eksempel ud fra en international sammenligning af løsningen på frafaldsproblemer.
- Komparativ forskning i udviklingen af de danske professionsuddannelser og karriereforløb.
Udgangspunktet for beskrivelsen af forskningsbehovet om studerendes valg findes i rapportens afsnit 3: ”Tendenser i uddannelsesvalg og fuldførelse på MVU’erne”. Afsnittet omhandler udviklingen i de unges valg af og fuldførelse på mellemlange videregående uddannelser. På den baggrund fremhæver rapporten som centralt forskningsområde årsager til faldende tiltrækning af nye studerende og stigende frafald af studerende på de mellemlange videregående uddannelser.
Der henvises derudover til rapportens afsnit 5.1, som omhandler rekruttering og karriereforløb i professioner. Afsnittet beskriver, at nødvendige forskningsfelter er:
- unge og voksnes motivation til at søge de respektive uddannelser
- studerendes oplevelser og læreprocesser i løbet af uddannelserne
- overgangen fra uddannelse til arbejde
- tilfredshed i arbejdslivet, herunder betydningen af adgang til efter- og videreuddannelse.
Rapporten beskriver desuden, at viden om de studerende, der søger de respektive uddannelser, kan bidrage til forståelsen af valg og frafald af uddannelser. Endvidere fremhæves, at der ønskes viden om betydningen af professionsmæssig anseelse, løn- og arbejdsforhold og adgangen til en bredere vifte af karrierevalg i et karriereforløb for valg af uddannelse eller profession.
Uddannelser af høj kvalitet funderet i den nyeste viden
Kvalitet i professionsuddannelserne er et centralt udgangspunkt for en forskningstilgang, da uddannelsernes kvalitet har stor betydning for samfundets udvikling generelt. Uddannelsernes kvalitet har desuden stor betydning for de virksomheder og organisationer, der er aftagere af de færdiguddannede, og som skal klare sig i den globale konkurrence.
Bestyrelsen lægger vægt på:
- At forskningen bør omfatte forskning i de fagdidaktiske tilgange i professionsuddannelserne.
Der refereres til rapportens afsnit ”Samspil mellem teori og praksis” (afsnit 5.2), som blandt andet omhandler, at der kan forskes i, hvordan forskning integreres i professionsuddannelserne og i professionernes praksis. I afsnit 5.2 lægges desuden vægt på, hvordan professionsuddannelserne skal være evidens-, udviklings- og praksisbaserede uddannelser og dermed i stigende grad have et forskningsbaseret grundlag.
Fokus på arbejdsmarkedets behov
Bestyrelsen lægger vægt på:
- En forskningstilgang, der afdækker aftagernes behov, og som forklarer og beskriver, hvordan professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser kommer til at matche arbejdsmarkedets behov.
- En forskningstilgang, der lægger vægt på uddannelsernes tilknytning til arbejdsmarkedet, herunder uddannelsernes samarbejde med offentlige og private virksomheder.
- Forskning i hvordan uddannelserne kan leve op til konkurrencen på uddannelsesmarkedet og forskning i arbejdsmarkedets efterspørgsel af uddannelser og kompetencer hos færdiguddannede og videreuddannede.
I rapportens afsnit 5.2 beskrives forskningsspørgsmål om kvalitet og relevans i uddannelsen. Det fremhæves her, at kvalitet og relevans af de professionelles arbejde kan udvikles og undersøges ved at sætte fokus på aftager- og brugerbehov. Bestyrelsen finder, at matchningen af de professionelles kompetencer og aftagernes behov for opgaveløsning er et vigtigt aspekt i forskningen.
Endeligt henvises til arbejdsgruppens kommissorium (afsnit 1), hvor det fremhæves, at baggrundsrapporten skal belyse områder, hvor det vil være særligt perspektivrigt at igangsætte forskning under hensyntagen til, at professionshøjskolerne skal udbyde undervisning, der er funderet i den nyeste viden, og som matcher arbejdsmarkedets behov. Dette fremhæves også i afsnit 2, side 5 i rapporten om forskning inden for professionshøjskolernes arbejdsfelt.
Afsnit 6 ”Hvordan kan der forskes” indeholder en gennemgang af forskellige mulige forskningsdesign. Fra dette afsnit skal fremhæves tværgående forskning, som omfatter relationen mellem professionsuddannelserne og uddannelsernes arbejdsfelter. Desuden fremhæves det internationale perspektiv i forskningen og mulighederne for komparativ forskning.
Handlinger tilknyttet webside