Gå til indhold

Fremtidens humanistiske uddannelser

Forside til Fremtidens humanistiske uddannelser
Aktuelle reformer og konkrete eksempler fra de danske universiteter.
: 11. marts 2011
: 87-90797-55-8
: 87-90797-56-6
: Universitets- og Bygningsstyrelsen
: 2011
: 57

Om publikationen

I foråret 2010 nedsatte Universitets- og Bygningsstyrelsen en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de seks universiteter, der har humanistiske fakulteter/institutter, med henblik på at drøfte nuværende reformprocesser og udfordringer på de humanistiske uddannelser. På baggrund af de reformprocesser, der har været sat i værk på de humanistiske fakulteter de seneste år, har Videnskabsministeriet inviteret til en konference med det formål at belyse det store vækstpotentiale, som eksisterer inden for det humanistiske felt, samt at vise de måder universiteter og erhvervsliv allerede udnytter dette potentiale på. Publikationen er samlet i forbindelse med konferencen og er derfor ligeledes et resultat af arbejdsgruppens arbejde.

Formålet med publikationen er dels at være en ressource til videndeling mellem konferencens deltagere og de relevante nøglepersoner på det humanistiske felt, dvs. forskere og undervisere på de humanistiske fakulteter og institutter, ledelser, administratorer m.v. Derudover kan publikationen formidle information om humaniora til et bredere publikum ved at tilvejebringe opdateret information om aktuelle reformer på det humanistiske område på de danske universiteter.

Publikationens første del indeholder et overblik over aktuelle reformer på de humanistiske fakulteter/institutter, mens anden del fremhæver en række konkrete eksempler på, hvorledes universiteterne arbejder med tværfaglighed, innovationsinitiativer, erhvervssamarbejde, de studerendes beskæftigelsesegnethed, undervisningsudvikling, studiemiljø m.v.

Universiteterne har udarbejdet de indholdsmæssige bidrag til publikationen, mens Universitets- og Bygningsstyrelsen har stået for at samle bidragene til en samlet publikation.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 25. september 2015