Ph.d.-uddannelsens kvalitet og relevans
Hovedresultaterne fra Uddannelses- og Forskningsministeriets seks analyser af et øget ph.d.-optag i perioden 2003-2010.
:
03. marts 2017
: 978-87-92572-68-4
: Uddannelses- og Forskningsministeriet
: 2017
: 123
: 978-87-92572-68-4
: Uddannelses- og Forskningsministeriet
: 2017
: 123
Fra 2003 til 2010 steg optaget på ph.d.-uddannelsen fra 1.200 til ca. 2.600 om året. Stigningen var delvist et resultat af Globaliseringsaftalen fra 2006, der havde til formål at styrke væksten og innovationsevnen i Danmark.
Ti år efter er nogle af virkningerne af det øgede optag slået igennem, idet de første store ph.d.-årgange er dimitteret og indtrådt på arbejdsmarkedet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet præsenterer resultaterne af indsatsen i seks delrapporter og en opsummering af hovedresultaterne, der kan læses her:
- Uddannelses- og Forskningsministeriet (2016): Kvalitet i ph.d.-uddannelse: Spørgeskemaundersøgelse blandt ph.d.-studerende og ph.d.-vejledere
- Uddannelses- og Forskningsministeriet (2016): Kvalitet i ph.d.-uddannelsen: Udenlandske bedømmeres vurdering af danske ph.d.-afhandlinger
- Uddannelses- og Forskningsministeriet (2017): Afkastet af ph.d.-uddannelsen: Det privat- og samfundsøkonomiske afkast af ph.d.-uddannelsen i Danmark
- Dansk Center for Forskningsanalyse (2016): Pilotstudie: Impact af danske ph.d.-afhandlinger inden for sundhed 2003, 2010 og 2014
- Højbjerre Brauer Schultz og Kubix (2016): Arbejdsmarkedet for privatansat FoU-personale
- EPINION (2016): Undersøgelse af den lægevidenskabelige ph.d.-uddannelse
Læs om antallet af ph.d.-studerende og medarbejdere med ph.d.-grad ved professionshøjskolerne her:
Kontakt
Anita Damsgaard Jensen
Chefkonsulent
Tlf.:
72318590
Email:
adj@ufm.dk
Handlinger tilknyttet webside
Senest opdateret
15. august 2019