Gå til indhold

Outlook 04 'The Future of Education'

Forsideillustrations tekst mangler
Det danske innovationscenter i Silicon Valley har udarbejdet en rapport, der beskriver signaler og trends fra Silicon Valley, som kan påvirke fremtidens uddannelse med særligt fokus på videregående uddannelse.
: 06. maj 2019
: 978-87-93706-49-1
: Styrelsen for Forskning og Uddannelse
: 2019
: 23

Overordnet identificerer rapporten to tendenser i Silicon Valley, som potentielt kan forme fremtidens uddannelse:

  • ”New Alternatives”. En tendens, som både beskriver de mange alternative og innovative uddannelsesinstitutioner, der er opstået, men også alternative måder at understøtte uddannelse på, f.eks. ved hjælp af online læring eller projektbaseret undervisning. Denne specialisering i forskellige komponenter af uddannelse, muliggjort og understøttet af teknologi, er en tendens, der også vil blive omtalt som ”unbundling” af videregående uddannelse.
  • ”New Demands”. En tendens drevet af diskussionen om fremtidens arbejdsmarked. Virksomheder efterspørger i stigende grad ”bløde” kompetencer, som ikke er automatiserbare, hvilket i samme ombæring stiller krav til uddannelsessektoren om at skabe fleksible rammer for opkvalificering af arbejdsstyrken, men potentielt også et tættere samarbejde med virksomheder. Det forudsætter nye måder at lære på og nye måder at tænke undervisning på.

Rapporten er blevet til på baggrund af en række interviews med aktører fra universiteter, start-ups og virksomheder i regionen og er i høj grad baseret på lokale cases, som understøtter de tendenser og signaler, der fremhæves.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 06. maj 2019