Du er her: Forside Publikationer 2020 ICDK Outlook-rapport 03 - The Future of Digitalization in Higher Education

ICDK Outlook-rapport 03 - The Future of Digitalization in Higher Education

Forsideillustrations tekst mangler
Outlook-rapporten sætter fokus på udviklingen af nye digitale teknologier i universitetsverdenen, hvilke nye krav det stiller til universiteterne og på, hvilke muligheder det skaber for udvikling.
Kontakt
Adam Baden
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 82 93
Email: aba@ufm.dk
Karin Ilsøth Rasmussen
Chefkonsulent
Tlf.: +45 72 31 82 13
Email: kra@ufm.dk
: 03. april 2020
: 978-87-93706-74-3
: Styrelsen for Forskning og Uddannelse
: 2020
: 23

Outlook-rapporten tager afsæt i cases fra fire eliteuniversiteter i Californien og Boston: UC Berkeley, Stanford University, Northeastern University og MIT. De er alle digitale first movers, når det kommer til arbejdet med at introducere studerende, undervisere og hele fakulteter til de muligheder, som nye teknologier giver for forskning og undervisning.

Rapporten er i fire dele. Med afsæt i Udannelses- og Forskningsministeriets handleplan for digitale kompetencer og digital læring bliver der i første del sat fokus på de danske udfordringer ved digitaliseringen af undervisningen.

Andel del handler om, at digitalisering af de fire amerikanske eliteuniversiteter er en strategisk satsning, som blandt andet viser, at de valgte universiteter har gjort udviklingen af nye teknologier inden for områderne computer og data science til en fremtrædende strategisk prioritet, og at det er væsentligt, at universiteternes fokus på digitalisering også gengældes af de studerende.

Tredje del handler om, hvordan universiteter integrerer ny teknologi i læringen for at give de studerende nye redskaber, som de kan bruge inden for deres respektive fagområder.

Rapportens fjerde del har fokus på, hvordan universiteter bruger EDU-IT i undervisningen, og hvordan de opkvalificerer deres undervisere. Et par af pointerne her er, at EDU-IT har krævet investeringer i en ny digital infrastruktur, men gevinsten er, at det gør det muligt at skræddersy undervisningen, både online og on-campus, til de studerendes individuelle behov.

Rapporten viser også, at det er meget forskelligt, hvordan man implementerer en digital strategi på alle fakulteter inden for deres fagområde, og at det er meget forskelligt, hvordan man har opkvalificeret underviserne. Men fælles er, at det i høj grad sker igennem frivillig deltagelse i kurser og workshops.

Senest opdateret 03. april 2020