Gå til indhold

nemStudie - selvbetjening

På opfordring fra de deltagende uddannelsesinstitutioner i Projekt esas, er der udviklet en selvbetjenings-funktionalitet til esas. Funktionaliteten, der har fået navnet 'nemStudie', understøtter aktiviteter for både ansøgere og studerende.

I første udgave af nemStudie er der fokuseret på de vigtigste funktioner. Her kan ansøgere ansøge om optag (top-up-uddannelse, efter- og vinteroptag, EVU mm.), indsende dokumentation og følge status på deres ansøgninger. Studieadministrationen kan herefter kommunikere med ansøgere, fx hvis dokumentationen er mangelfuld, og studerende kan hente en karakterudskrift for nuværende og eventuelt tidligere uddannelser. Andre funktioner, der knytter sig til esas, vil kunne prioriteres i senere udgaver af nemStudie. Fx vil det kunne prioriteres, at de studerende kan søge valgfag i nemStudie.

Ansøgningsaktiviteter og nemStudie

nemStudie kan i forhold til ansøgningsaktiviteter sammenlignes med optagelse.dk. Ansøgerne kan udforske uddannelsestilbud og finde markedsføringsmaterialer på institutionernes hjemmesider eller på voksenuddannelse.dk, hos jobcentre, studievejledere mm. Når ansøgerne har besluttet sig for at ansøge, ledes de fra institutionernes hjemmesider hen til nemStudie, hvor de kan indsende deres ansøgninger. Institutionerne vil kan desuden linke fra nemStudie tilbage til institutionens hjemmeside og specifikke uddannelsessider.

Ansøgere kan også via nemStudie følge status på deres ansøgninger, supplere dem og kommunikere med studieadministrationen omkring dem. På den måde kan nemStudie tillige sammenlignes med eksisterende optagelsesportaler, der i dag benyttes af flere erhvervsakademier og professionshøjskoler.

Senest opdateret 23. august 2022