En af grundene til, at LEARN blev valgt som grundlag for Læringsbarometeret, var de finske erfaringer med at bruge LEARN til lokal kvalitetsudvikling. LEARN afdækker systematisk centrale aspekter om de studerendes læringstilgang og læringsmiljøet. Det er aspekter, som har stor betydning for de studerendes læring.
For at kunne bruge målingen til udvikling af de enkelte uddannelser er det en fordel at uddannelsesinstitutionerne har data på ikke bare institutionsniveau, men på uddannelsesudbudsniveau. Institutioner, der samarbejder om indsamlingen, har mulighed for at få data, der efterfølgende kan anvendes til udvikling af uddannelserne og de studerendes læringstilgange.
Anvendelse af LEARN på Helsinki Universitet
På Helsinki Universitet er LEARN-konceptet udviklet og implementeret som en del af universitetets kvalitetssikringssystem. Den nuværende version af systemet hedder HowULEARN.
Der er på Helsinki Universitet udviklet et online software feedbacksystem i forlængelse af LEARN-konceptet. Systemet bruges både til at give de studerende individuel feedback og til at give underviserne viden om studerendes besvarelser på et aggregeret niveau. Det kan bruges af den enkelte studerende og underviser, i dialogen mellem dem og mere systematisk i kvalitetsudviklingen på uddannelsen og resten af institutionen.
Feedbacksystemet bruges til udvikling på flere niveauer:
- Individuelt: Individuel feedback til studerende, som understøtter deres læring
-
Program/Uddannelse: Afrapportering rettet mod at forbedre undervisningen
-
Institution: Afrapportering rettet mod kvalitetsudvikling