Man bliver ikke rigtig dygtig til at handle internationalt, før man har prøvet det i praksis. Derfor får danske og udenlandske elever inden for international handel hver dag lov til at bruge tusindvis af euros på at købe og sælge kaffekrus, skateboards, appelsinjuice, udklædningstøj, påskeæg og alt muligt andet i handler med udenlandske foretagender, som ingen rigtigt nogensinde har hørt om.
Ikke alle handler er lige fornuftige, og det kunne meget hurtigt blive meget dyrt for dem selv og deres uddannelsesinstitution, hvis det ikke var fordi, transaktionen foregik i et virtuelt system, der godt nok ligner virkeligheden til forveksling, men har den store fordel, at ingen risikerer økonomiske tab, og at brugerne ikke kan undgå at blive klogere gennem deres aktiviteter.
VETCOP (Virtual European Trade and Commerce Platform) hedder den virtuelle platform, der er udviklet i et Erasmus+-projekt initieret af International Business College i Kolding (IBC), og som udover IBC har haft deltagelse af partnere fra Frankrig, Spanien og Tyskland. Koordinator var Paw Hoff Jørgensen, der er leder af SIMU Learning, som er en lille enhed under IBC, der har til formål at udvikle web-baserede simulationsværktøjer til erhvervsuddannelser på uddannelsesinstitutioner over hele landet.
Foto: Adobe Stock
Skal begå sig internationalt
”Vi forsøger at skabe en så virkelighedsnær version af en virksomhed, som man overhovedet kan komme. Vi bestiller varer, laver følgesedler, går ud på lageret og pakker og sender med fragt til kunden, udsender faktura og modtager penge. Alt det kan man simulere med vores værktøj, som bliver brugt af stort set alle praktikcentre inden for handel og kontor,” siger Paw Hoff Jørgensen.
Praktikcentre er oprettet til de elever på en erhvervsuddannelse, som ikke har fundet en elevplads i en virksomhed ved afslutningen af grundforløbet:
”Vi vil hellere have praktikpladser, så vi har været nødt til at finde på noget, så eleverne bliver lige så dygtige, som hvis de var i praktik. Derfor har SIMU Learning lavet værktøjer, der både kan simulere driften i byggemarkeder, butikker og på kontor og altså nu også i international handel,” siger han.
”Vi er meget fokuserede på, at de studerende tilegner sig de kompetencer, der skal til for at begå sig internationalt. Vi har i et stærkt samarbejde med undervisere og vejledere diskuteret, hvad der er vigtigst, og de har alle nævnt international handel som noget af det vigtigste overhovedet. Og det er årsagen til, at vi går ud og laver det her internationale samarbejde om at skabe en fælles platform,” sig Paw Hoff Jørgensen.
Bruges over hele verden
IBC er medlemmer af nonprofitorganisationen PenWorldWide, der administrerer et verdensomspændende netværk på over 7.000 praksiscentre i uddannelsesinstitutioner og virksomheder i mere end 40 lande rundt om i verden. De underviser hvert år mere end 200.000 praktikanter, og det er hovedformålet med VETCOP-projektet at gøre det muligt for disse at handle sammen i et onlinemiljø baseret på simulering.
Projektet har både udviklet en virtuel markedsplads og en bank, så deltagerne er i stand til at købe og sælge varer og tjenester på markedspladen og foretage realistiske betalinger gennem kreditkort- og banksystemer, der fungerer efter samme regler som i den virkelige verden, og herigennem udvikle færdigheder, der matcher både uddannelsesplaner og arbejdsmarkedsbehov inden for international handel.
Projektet løb til foråret 2020, og partnerne i projektet anser værktøjet for at være færdigudviklet. Men der er masser af idéer til nye projekter.
Skal lære af hinanden
”Vi er i gang med et nyt Erasmus+-projekt, der skal styrke samarbejde og kommunikation på tværs af landegrænser. Et er at få lavet en virtuel handelsplatform, noget andet er, hvordan vi lærer at gøre opmærksom på os selv, så vi er ved at udvikle et annonce- og reklamemodul med stort set de samme partnere,” siger Paw Hoff Jørgensen.
”Vi har haft et godt samarbejde. Selvfølgelig er der kulturforskelle, men det skulle vores produkt jo også afspejle i og med, at det skal kunne bruges i alle lande. Både fagligt og socialt har det været spændende at møde nogen, der tænker helt anderledes. Man kan måske have en tanke om, hvordan man kan lære de andre at lave tingene på den danske måde, men det holder ikke, man må lære af hinanden,” siger han.
”Vi har et strategisk ønske om at tage mere del i Erasmus+-programmet, for vi er helt sikkert blevet mere internationale i vores tilgang, og det har virkelig været givende at arbejde i projektet. Så jeg kan kun anbefale andre at gøre det samme,” siger Paw Hoff Jørgensen.
Om projektet
VETCOP (Virtual European Trade and Commerce Platform) har skabt en virtuel platform, der gør det muligt for alle praktikvirksomheder på internationalt plan at deltage i international handel. Projektet løb fra 1. september 2017 til 31. marts 2020 og har modtaget 225.837 euro i tilskud fra Erasmus+.
Artiklen er tidligere bragt i publikationen ’Erasmus+ 2021-2027 – Inspiration til internationalt Uddannelsessamarbejde.
- Hent publikationen 'Erasmus+ 2021-2027 - Inspiration til internationalt uddannelsessamarbejde'
- Læs mere om Erasmus+ på UFM.dk