Gå til indhold

Digitalisering er mere end teknologi

Selvom digitaliseringen af undervisningen har fået et boost med de seneste års fjernundervisning, så driver udviklingen på området ikke sig selv. En interaktiv håndbog om digitale undervisningsforløb skal hjælpe erhvervsskoler godt på vej.

"Vi taler altid om teknologi, når vi taler om digitalisering. Hvis den digitale omstilling skal lykkes, så skal lærerne både pædagogisk og didaktisk rustes meget bedre til at undervise gennem de kanaler, som digitaliseringen tilbyder."

Således lyder det fra projektleder Claus Brandt Kristensen fra CELF (Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland-Falster), der står bag Erasmus+-projektet ’Didactics in VET in the Digital Era’. Projektet vil blandt andet udvikle en interaktiv håndbog til brug for erhvervsuddannelserne, der skal hjælpe undervisere og ledere med at integrere digitale værktøjer i deres daglige arbejde.

Parterne bag projektet kommer fra Danmark, Sverige, Tyskland, Estland og Letland. Fem lande der er forskellige i forhold til adgang til teknologi, digitale løsninger og godt internet, men fælles om behovet for at udvikle relevante værktøjer og strategier til at udvikle en digital undervisning på erhvervsuddannelserne.

Kommer ikke af sig selv

Ofte har man set på erhvervsskolerne som et sted, hvor man blot skal erhverve sig visse faglige færdigheder, men der er en stigende opmærksomhed på, at erhvervsuddannelse har en meget større rolle at spille i forhold til digitalisering og innovation i det hele taget.

"Digital undervisning kommer ikke af sig selv. Man skal tilrettelægge undervisningen på en helt anden måde, end man er vant til, og det har været svært. Man kan ikke nøjes med at bruge de gode eksempler fra nogle få ildsjæle til at tilrettelægge det skift i den måde, vi tilrettelægger og afvikler undervisningen på," siger Claus Brandt Kristensen.

"På en erhvervsskole som vores vil undervisningen typisk fungere i en hybridform, for der vil selvfølgelig stadig være værkstedsundervisning. Men dér, hvor man er nået længst, har undervisningen fået en meget mere projektorienteret karakter, hvor alt er forberedt på forhånd på den digitale undervisningsplatform, og materialer hænger sammen mellem de undervisningsspecifikke fag, almene fag og erhvervsfag," siger han:

"Det er en kæmpe ændring i forhold til den måde, man typisk har lavet undervisning på erhvervsskolerne."

Et værktøj til alle erhvervskoler

Med en ny interaktiv håndbog vil projektparterne derfor samle alle de bedste eksempler på, hvordan man har implementeret digitale undervisningsforløb rundt omkring på erhvervsskoler. Herudover vil håndbogen opsætte kriterier for udarbejdelsen af en digital læringsplatform for, hvordan man bygger den op, og for hvordan man arbejder med den. Og endelig vil den indeholde en beskrivelse af, hvilke kompetencer lærerne skal have for at udvikle deres undervisning i en mere digital retning.

CLEF: Digigalisering er mere end teknologi
Foto: CELF

"Vi har lavet nogle spørgeskemaer til en selvtest for læreren, hvor der bliver spurgt ind til de fagfaglige, pædagogiske, didaktiske og tekniske færdigheder, ligesom vi har lavet en til uddannelsesledere og -chefer, hvor de kan finde ud af, hvilke kompetencer deres afdeling har brug for, for at man kan lave en vellykket digital transition. Ambitionen er at skabe et værktøj, alle erhvervsskoler kan bruge – både herhjemme og i Europa – når de skal udvikle deres undervisning i en mere digital retning, og interessen har været stor på forhånd," siger Claus Brandt Kristensen.

Kulturforandring

Det har fra starten først og fremmest været lærerne, der har været målgruppen for projektet. Målet har ifølge Claus Brandt Kristensen været en kulturforandring, og det er ikke nødvendigvis let at ændre undervisningspraksis hos en faglærer med 25 års erfaring, selvom nedlukninger som følge af corona har været med til at skubbe på udviklingen.

"Vi fandt hurtigt ud af, at der er nogle udfordringer ved kun at kigge på lærernes kompetencer. Vi blev også nødt til at se på, om lederne og institutionen som sådan havde gjort sig et begreb om, hvad en sådan omlægning betyder for skolen og dens undervisning. For eksempel skal alt ligge klart på den digitale læringsplatform allerede fra starten af undervisningsforløbet, og det kræver en helt anden forberedelse end i dag," siger han.

Mindre spiltid og mere tilpasset undervisning

Men hvordan kommer eleverne så til at mærke den stigende digitalisering af deres undervisning? Ifølge Claus Brandt Kristensen vil både de dygtigste og de mere udfordrede elever opleve mindre spildtid, fordi der ligger værktøjer til alle på den digitale platform:

"Man kan lave en undervisning, der i meget højere grad er tilpasset den enkelte elevs behov, og hvor underviseren får mere tid til at undervise en-til-en og gøre uddannelsen mere relevant for den enkelte. Det tror jeg har mange fordele - også for frafaldet, der er en af erhvervsskolernes helt store udfordringer," siger Claus Brandt Kristensen.

 

Om projektet

’Didactics in VET in the Digital Era’ udvikler en interaktiv it-didaktisk håndbog til brug for undervisere og ledere på erhvervsskoler. Håndbogen skal hjælpe underviserne med at integrere digitale værktøjer i deres daglige arbejde.

Projektet blev igangsat 1. september 2018 med planlagt afslutning i august 2021. Projektet er støttet med 172.546 euro via Erasmus+.

 


Artiklen er tidligere bragt i publikationen 'Digitale muligheder i Erasmus+'.

 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 18. marts 2024

Afsendere