V-Pal er navnet på et virtuelt læringsfællesskab, hvis navn er et akronym for ’Videobased Peer Practice among Language Teachers’, men som også meget dækkende for dets formål kan betyde ’video-ven’.
V-Pal er skabt som virtuel kompensation for den manglende fysiske kollegiale sparring med sprogundervisere. På platformen kan underviserne uploade korte videoer af deres undervisningspraksis. Videoerne deles med kolleger, der dermed får inspiration til egen undervisning og samtidig kan give feedback og gå i dialog om den konkrete praksis. Et forløb som især afsenderne af videoerne kan lære meget af.
"Underviseren, der producerer videoen, gør sig en masse refleksioner over, hvad hun vil vise frem. Det, at videoerne skal være korte, 2-5 minutter, gør, at man bliver skarp på, hvad der er vigtigt, og det er noget, man kan tage med sig tilbage til undervisningen," siger projektkoordinator på V-Pal, Anne Charlotte Petersen, der viderefører V-Pal i eget regi efter en tidligere ansættelse ved det nu nedlagte Videnscenter for Integration i Vejle Kommune (VIFIN), som startede projektet.
Lukker op for et privat undervisningsrum
V-Pal bygger på en videoetnografisk metode – Peer Practice – der er udviklet af skoleudvikleren Nicolai Seest fra &LEARNING på basis af arbejde af læringsteoretikerne Jean Lave og Étienne Wenger.
Før man optager sin undervisning, gør man sig refleksioner over, hvilken mindre del af ens praksis man vil præsentere i videoen. Herefter udarbejder man et storyboard, der sikrer, at de uploadede videoer følger en fælles skabelon. Storyboardet består af seks dele: Først en introduktion, hvor underviseren præsenterer sig selv og den praksis, som videoen vil vise. Herefter hvorfor denne praksis er valgt til den givne målgruppe, som derefter introduceres til aktiviteten. I den fjerde del ser man kursisterne arbejde, derefter ser man underviserens facilitering af aktiviteten, og endelig gør underviseren sig refleksioner over sin praksis, hvornår den er anvendelig, og hvad man skal være særlig opmærksom på.
"Vi vidste jo godt på forhånd, at undervisere har travlt, og at lave de her videoer, det er ikke noget, man bare gør. Man deler ud af sin personlighed og lukker op til et undervisningsrum, som er meget privat og sårbart mange steder. Så vi har arbejdet med, hvordan vi kunne guide folk hen imod at ville og turde det. Mange af vores tiltag gik ud på at give dem mod til at åbne op for deres praksis til en start og derefter gøre det praktiske mest muligt enkelt for dem – både at få lavet deres videoer og lægge dem op og kommentere på de andres," siger Anne Charlotte Petersen.
På online-platformen V-Pal ligger der mere end hundrede videoer produceret af sprogunderviserne selv.
Feedback skal være fokuseret
Ligesom der er skabt en skabelon for produktionen af videoen, er der også tænkt over, hvordan man giver en god og fokuseret feedback.
"Det er vigtigt, at feedback er både respektfuld og saglig. Hvordan det foregår, har altid været en del af Peer Practice-metoden," siger Anne Charlotte Petersen.
Rammerne for den faglige feedback er udarbejdet i &LEARNING af Lucas Lundbye Cone, der også er ph.d.-stipendiat på DPU ved Aarhus Universitet, som kalder metoden ’Den Didaktiske Diamant’. Her forholder man sig blandt andet til underviserens og kursisternes forudsætninger, de praktiske rammer, undervisningens indhold og arbejdsformer, lære-processen og endelig en overvejelse over, hvordan man evaluerer. Herudover kan seerne rate, kommentere og like videoerne som på Facebook.
Projektet er blevet til i samarbejde med partnere fra Tyskland, Rumænien og Cypern, og naturligvis er der forskel på sprogundervisningen i de fire lande.
Inspirerende forskelligheder
"Man har jo den europæiske refe-renceramme for sprog, som alle i teorien arbejder ud fra, og det gør det muligt at sammenligne niveauet på tværs af lande. Men metoderne og vilkårene, man underviser under, er selvfølgelig forskellige. Derfor hjælper det os at have en klar ramme for, hvordan videoerne skal være, og hvilke informationer man skal give, så det bliver sammenligneligt. Men det er jo også inspirerende, at man gør ting på forskellige måder; det giver diskussion og refleksion," siger Anne Charlotte Petersen.
Hun ser flere udviklingsmuligheder for V-Pal. Blandt andet behøver man ikke at begrænse sig til sprogundervisning. Desuden kunne man forestille sig en mere fysisk og personlig version, hvor man for eksempel delte videoerne i sit team på sin institution. Og endelig ligger det lige for at lade platformen sætte fokus på videoer med onlineundervisning, som alle undervisere har gjort sig erfaringer med under corona-nedlukningerne.
"I dette efterår har vi tilbudt onlinecaféer, hvor man kan møde nogle af vores faste videoproducenter, afprøve deres metoder og diskutere dem med hinanden. Det er også muligt, at vi kommer til at lave lidt introduktion til selve metoden og til den didaktiske feedback," siger Anne Charlotte Petersen:
"Der er helt sikkert mange måder at bruge Peer Practice og V-Pal læringsfællesskabet på. Efterhånden ligger der mere end hundrede videoer produceret af sprogundervisere på online-platformen. Det er en fantastisk inspiration, og derfor ville det være spændende at se V-Pal og tankerne bag få endnu større udbredelse."
Om projektet
V-Pal (Videobased Peer Practice among Language Teachers) baserer sig på Peer Practice-metoden, udviklet af Nicolai Seest fra &LEARNING. Projektet har udviklet et gratis online læringsfællesskab, hvor sproglærere delerderes praksis ved hjælp af 2-5 minutter lange videoer. Projektet, der startede i september 2018 og blev afsluttet i oktober 2020, er etableret med tilskud fra Erasmus+.
Artiklen er tidligere bragt i publikationen 'Digitale muligheder i Erasmus+'.