Gå til indhold

Østjyske vejledere bliver klogere på fremtidens vejledning og hinanden i Holland

Danske skolers bevillinger fra Erasmus+ kan også bruges til at finansiere et tættere samarbejde med kommunernes UU-vejledere og konsulenter. Det er fire dages rejse til Utrecht for otte vejledningsfaglige fra Favrskov og Aarhus et godt eksempel på.

Oestjyske vejledere.jpeg

De danske erhvervsuddannelser har længe været præget af faldende optag og frafald, og i år landede først en politisk aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse (EPX) og dernæst en aftale om at investere milliarder i de erhvervsuddannelser, hvor ambitionen er, at eleverne skal møde dygtigere undervisere, at sammenhængen mellem skolebænk og oplæring skal styrkes, og at flere elever og lærlinge skal til udlandet.      

”Det er alt sammen rigtig godt, og der er helt sikkert behov for alle dele. På erhvervsskolerne kan vi gøre noget, men der er også brug for fornyet vejledning helt fra grundskolen. Ikke mindst, når de unge i fremtiden skal vælge mellem EUD og EPX”, siger mangeårig uddannelses- og erhvervsvejleder ved Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus, Mette Christensen. Og i næste åndedrag: ”Det er også derfor, vi tog til Holland. Hun uddyber:

”I Holland ligner erhvervsuddannelserne det, der står beskrevet om den nye EPX. Elevernes trivsel under uddannelsen og virksomhedernes ansvar for medarbejdere med særlige behov er også noget, der optager hollænderne. Så på den måde har det længe været en faglig drøm at samle en gruppe af de vejledere, vi samarbejder mest med, og tage på et studiebesøg eller jobshadowing, som det hedder i Erasmus+.”

Med hjælp fra det hollandske Euroguidance-center

Med hjælp fra det hollandske Euroguidance-center, der satte Jordbrugets UddannelsesCenter i kontakt med en skole i Nijmegen og en socialøkonomisk virksomhed i Utrecht-området, lykkedes det i maj i år. Og det kunne ikke være gået bedre, hvis du spørger Mette Christensen: 

”Vi rejste afsted som en blandet gruppe med forskellige perspektiver. UU-vejledernes og den pædagogiske konsulents perspektiver. Erhvervsplaymakeren fra Aarhus’ og vores egne. Men nu er vi kommet hjem med en fælles referenceramme, og det tror jeg bliver helt afgørende for, om vi kan lykkes med at støtte de unge i overgangen til erhvervsuddannelse, fremme deres trivsel og dermed mindske frafaldet”, siger Mette Christensen

Efter hollandsk forbillede

Inspireret af de hollandske modeller for tilsvarende tværgående indsatser og motiveret af turen i sig selv, vil østjyderne nu etablere en erfagruppe, hvis mål er at koordinere indsatsen over for den enkelte unge bedre og mere helhedsorienteret.  

”Det er ikke sikkert, vi skal kopiere hollændernes microcredentials og den måde, de anerkender kompetencer på ethvert niveau. Men i et samarbejde mellem UU-vejledere, jobcentre og skoler kan vi godt blive bedre til at se og støtte den unge præcis der, hvor han eller hun er”, slutter Mette Christensen. 

Hvad er 'jobshadowing' med Erasmus+?

Ansatte og skolens tætte samarbejdspartnere kan tilbringe en periode hos en værtsorganisation i et andet land med det formål at lære nye praksisser og indsamle nye ideer gennem observation og interaktion med undervisere, eksperter eller andre praktikere i deres daglige arbejde hos værtsorganisationen.

Kilde: Programguiden for Erasmus+ 2025

Hvad er Euroguidance?

Euroguidance er et europæisk netværk af nationale ressourcecentre for vejledning. Det danske Euroguidance-center arbejder ligesom det hollandske for at fremme den internationale dimension i vejledningen og tilbyder information om livslang vejledning og mobilitet.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 22. september 2025

Afsendere