I EU er der under overskriften ’Pathways to School Success’ sat fokus på at forbedre uddannelsesresultater og trivsel i skolen. Vil du og din skole være med til at sikre trivsel, og at alle elever får mulighed for at udnytte deres potentiale, uanset personlige omstændigheder eller baggrund? Så kan I overveje at søge finansiering gennem EU-programmet Erasmus+.
Aktuelle udfordringer
Europa-Kommissionen har fremhævet følgende aktuelle udfordringer, der hindrer den uddannelsesmæssige fremgang:
- Mangel på grundlæggende færdigheder : 30 % af 15-årige mangler tilstrækkelige kompetencer i matematik, og en ud af fire præsterer dårligt i læsning eller naturvidenskab (OECD PISA-undersøgelse, 2022)
- Tidligt frafald : Omkring 3,1 millioner unge i EU har ikke fuldført deres skole og uddannelse (Eurostat, 2022)
- Tryghed i skolen : 1 ud af 10 elever rapporterede, at de ikke føler sig trygge i skolen, og 20 % af eleverne rapporterede, at de blev mobbet mindst et par gange om måneden
Socioøkonomiske og kulturelle baggrunde påvirker fortsat elevers præstationer. Kommissionen peger på, at børn med sårbar baggrund i gennemsnit præsterer dårligere end deres mere privilegerede skolekammerater. Desuden er elevernes trivsel forværret af mobning og cybermobning, som påvirker den enkeltes udvikling og uddannelsespræstationer.
Veje til skolesucces
I 2022 vedtog Rådet for Den Europæiske Union en rådshenstilling for at adressere udfordringerne. Nogle af de hovedanbefalinger, der er fremsat, er følgende:
- Arbejd med at forbedre elevernes grundlæggende færdigheder og reducere frafald i skole og uddannelse. Tag initiativer for at fremme både elevernes og lærernes trivsel, forebyg mobning og skab et positivt læringsmiljø.
- Udvikl eller styrk strategier, der omfatter forebyggende, indgribende og kompenserende tiltag (med særligt fokus på forebyggende handlinger) på alle niveauer i skolesystemet.
- Hav opmærksomhed på risikogrupper. Supplér generelle tiltag med målrettet og individuel støtte til elever, der har brug for ekstra hjælp i inkluderende miljøer.
Erasmus+-projekt stiller skarpt på børn og unges trivsel i skolen
Et danskledet projekt er med støtte fra Erasmus+ og partnere fra Danmark, Frankrig, Island, Portugal og Slovenien allerede godt i gang med at adressere nogle af udfordringerne.
Via projektet SHE4AHA (School Health in Europe for Active and Healthy Ageing) har skoler i Esbjerg, Blåbjerg og på Fanø iværksat tiltag, der skal være med til at skabe bedre trivsel hos børn og unge i folkeskolerne. Her arbejder lærerne blandt andet med brain breaks, elevinddragelse, mad, inklusion og bevægelse i løbet af skoledagen.
Erasmus+-projektet giver også lærerne mulighed for at besøge skoler i partnerlandene, hvor de får et internationalt perspektiv på sundhedsfremme og trivsel i folkeskolen.
Økonomisk støtte via Erasmus+
Initiativer, der bidrager til at forbedre inklusion og forhindre skolefrafald, kan søge om finansiering gennem EU-programmet Erasmus+.
For mere information om støttemuligheder, kontakt Simone Hvid Nielsen, fuldmægtig i Kontoret for Internationale Uddannelsesprogrammer og Bevillingsadministration, på telefon 7231 8702 eller e-mail
shn@ufm.dk
.
Nyttige links
Du kan finde viden og værktøjer til at fremme inklusion og tackle tidligt skolefrafald samt faktaark med fokus på trivsel og mental sundhed i skoler på Europa-Kommissionens hjemmeside:
- The European Toolkit for inclusion and well-being at school
- Supporting well-being and mental health through education: a series of inspiring factsheets for schools
Europa-Kommissionen tilbyder også en værktøjskasse til at tackle tidligt frafald på erhvervsuddannelsesområdet, som er inspireret af vellykkede praksisser: