Gå til indhold

Tre nationaliteter og et kodesprog

Elever fra Techcollege i Aalborg knækker koder og krydser kulturer sammen med islandske og spanske webudvikler-elever. Et udvekslingssamarbejde via Erasmus+ giver eleverne helt særlige undervisningsoplevelser.
Tre nationaliteter og et kodesprog1.JPG
Den spanske weblærer Tiburcio Cruz assisterer den dansk-spansk-islandske gruppe af elever.

Lokalet er fyldt og koncentrationen dyb. De turkisblå klapstole forlades kortvarigt for at hente en kop kaffe eller vand. Men så er det også tilbage til gruppen, skærmene og programmeringskoderne. Om mindre end 24 timer skal eleverne præsentere resultatet af deres fælles anstrengelser for deres undervisere. Og opgaven, de blev stillet, kan dårligt kaldes ligetil. På tværs af sprog, kultur og uddannelsestraditioner har de skullet bygge en webapplikation med minimum ti klimavenlige aktiviteter eller attraktioner målrettet turister.

Katrine Del Rosario og Philip Thomsen, der begge er elever fra webudvikleruddannelsen på Techcollege i Aalborg, vurderer dog, at deres gruppe nok skal nå i mål til deadline:

”Spanske Johan er vores backend-mand, Katrine fortæller os, hvordan det skal se ud, og så får Stefan og jeg det til at se godt ud”, fortæller Philip om rollefordelingen, men bliver i næste åndedrag afbrudt.

Der er fejl i koden, og den spanske underviser Tiburcio Cruz må tilkaldes. Det kan ligne en design-konkurrence uden hjælpemidler, men er det ikke. Igennem den halvåbne dør ses også den islandske lærer Smári Kristbergsson yde en elev support under åben himmel.

Tre nationaliteter og et kodesprog2.JPG
Smári Kristbergsson (tv) underviser til daglig på webudvikleruddannelsen på Vefskólinn i Reykjavik

Og i midten af det summende lokale står faglærer Heinz Kanstrup fra Techcollege ligeledes parat til at kigge en tredje gruppe over skuldrene, skulle der blive behov for et sæt ekstra øjne på en fejlbehæftet kode:

”Det her hold af elever og lærere er fantastisk, hvis jeg selv skal sige det. Der er så mange ambitioner og gode relationer på tværs. Islændingene er rigtig gode til engelsk, og de spanske elever er også bedre, end vi før har oplevet. Men det er kodesproget og nørderiet, der samler os og gør det til den fedeste undervisningsoplevelse”, siger han.

Det er tredje gang, at Techcollege har arrangeret et mobilitetsophold for sine webudviklelever på partnerskolen El Rincón på Gran Canaria. Heinz Kanstrup har været den medfølgende, danske faglærer alle år.

Den perfekte icebreaker

Tidligere har spanske og danske webudviklerelever løst programmeringsopgaver sammen i Las Palmas i tre uger. Men i år, samtidig med, at islændingene blev inddraget i projektsamarbejdet, besluttede man sig for at indlede samarbejdet med en uges online optakt til efterfølgende 14 dages fysisk møde på Gran Canaria.

”Det var islændingenes idé, at vi lod eleverne begynde samarbejdet med en såkaldt design sprint, der er en fem-dages proces til udvikling og afprøvning af ideer. Og at afvikle den online viste sig at være den perfekte icebreaker”, fortæller Heinz Kanstrup.

I det menneskefyldte lokale på El Rincón er eleverne enige.

”It felt so much more safe behind the screen”, som en af de spanske elever siger. Og nu føles det som om, at alle har kendt hinanden meget længere, end det egentlig er tilfældet, tilføjer hans islandske sidemakker.

Det glæder Smári Kristbergsson, den islandske lærer. Som det er tilfældet i næsten alle brancher i dag, vil arbejdsmarkedet for webudviklere have medarbejdere med ’soft skills’, der kan samarbejde, også internationalt. Og netop derfor er et Erasmus-projekt som dette i Las Palmas særligt værdifuldt for hans elever, mener han.

”Mange af os er jo sådan nogle, der har siddet meget alene ved vores skærme. Men her bliver vi nænsomt tvunget til at samarbejde og oplever alle fordelene ved det”, siger Smári Kristbergsson.

Las Palmas er i øvrigt – relativt til sit indbyggertal – en af de byer i Europa med flest såkaldt ‘digital nomads’, dvs. digitale medarbejdere, der kun sjældent eller aldrig møder ind på et kontor, men klarer alting fra distancen.

”Det var lige før, jeg skulle have en serviet”

På El Rincón, der er en stor skole for både grundskole- og erhvervsskoleelever i Las Palmas, er skoleleder Alejandro Garcia ligeså overbevist om værdien af det internationale projektsamarbejde som islandske Smári og danske Heinz. Alejandro har derfor også sørget for, at webudviklereleverne skal præsentere deres apps på den måske største skærm i byen, i en af rådhusets moderne bygninger.

10 minutter før, at det bliver Katrine og Philips gruppes tur til at træde op på scenen, har Katrine stadig et par tilpasninger at nå. Da hun tog afsted fra Aalborg for 14 dage siden, havde hun aldrig regnet med at blive så grebet af projektet, at hun ville sidde med sin bærbare computer på skødet til det allersidste. Hun havde heller ikke regnet med at kunne bruge det spanske, hun var begyndt at lære sig hjemmefra. Og da slet ikke, at hun og Philip nu måske har fundet et par fremtidige kollegaer i spanske Johan Santana Galvas og islandske Stefan Snær Heimisson. Men sådan kan man blive så positivt overrasket, og nu er det gruppens tur til at præsentere ”Be Good” – en app, der skal gøre det sjovt og tillokkende for eksempelvis en familie på charterrejse at samle plastik på stranden.

Tre nationaliteter og et kodesprog3.JPG
Fra venstre Johan Santana Galvas, Stefan Snær Heimisson, Katrine Del Rosario og Philip Thomsen


Heinz Kanstrup klapper, da det sidste slide i præsentationsvisningen er vendt. Han er tilfreds, og det samme lader Tiburcio og Smári til at være. Men faktisk er det ikke kun undervisernes bedømmelser, der får indflydelse på elevernes endelige karakter for projektsamarbejdet. Her indgår også den strukturerede evaluering og feedback, som eleverne er blevet bedt om at give deres gruppemedlemmer og sig selv undervejs. ”Det er islændingenes tradition for selvevaluering, vi har adopteret”, fortæller Heinz Kanstrup:

”Men jeg kan sige fra et rent underviser-synspunkt, at samtlige ni grupper virkelig har fået lavet nogle gode, gennemtænkte apps, både hvad angår teknologi og indhold. Og dér, hvor man måske ikke er nået helt i mål, har man til gengæld lært sindssygt meget andet vigtigt, ikke mindst om at samarbejde. Ja, det var faktisk lige før, jeg skulle have en serviet under nogle af præsentationerne”, siger han.

Tre nationaliteter og et kodesprog4.jpg
Heinz Kanstrup (th) i samtale med sin elev Senait Yohannes, der er kommet til Aalborg fra Eritrea og hendes spanske gruppekammerat efter deres præsentation.


Samarbejdet mellem Techcollege i Aalborg og IES El Rincón på Gran Canaria har eksisteret siden 2011 og indbefatter i øvrigt også et udvekslingssamarbejde med naboskolen CIFP San Cristobal af kokke-, tjener- og receptionistelever. For at illustrere den gode kontakt, søgte Tiburcio Cruz for nylig på emails sendt mellem de to skoler i perioden og fandt 1.200 stk. Det tal får Heinz Kanstrup til at smile bredt. Han er klar til flere samarbejder. Og det lader til, at hans web-elever også er. På vej hjem på flyet sidder en Aalborg-elev og koder videre på sin gruppes app, alt imens en spansk elev har fortalt Heinz, at han overvejer at søge praktik i Danmark.

Hvordan er projektet finansieret?

  • Erasmus+ støtter udveksling af elever gennem rejse- og
    opholdstilskud samt tilskud til skolens administration af projektsamarbejdet.

  • Techcollege såvel som El Rincón er akkrediterede til Erasmus+, hvilket betyder, at begge skoler årligt er sikret andel i den store pulje af midler, der afsættes nationalt til de såkaldte mobilitetsprojekter, som webudvikler-projektet på Gran Canaria er et eksempel på.

  • Vil du vide mere om din skole og dine elevers mange muligheder for internationale samarbejder, hvad enten du arbejder i en
    grundskole, på et gymnasium, en erhvervsuddannelse, et VUC, en højskole el. anden formel uddannelsesinstitution?:

Afsendere