Gode råd til studerende om at håndtere hverdagen

Den aktuelle COVID-19 situation kan være en særlig udfordring for dig som studerende, der nu har fået en helt ny hverdag og skal arbejde meget mere alene hjemmefra. Her kan du finde gode råd til at skabe en struktur og indrette en hverdag, der gør det nemmere for dig at komme igennem denne situation
Kontakt
Torben Vinter
Udviklingskonsulent
Tlf.: +45 72 31 80 88
Email: tov@ufm.dk
Maria Steen Roesdahl
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 86 45
Email: mroe@ufm.dk

Fem råd til at komme godt igennem COVID-19 situationen:

Rådene er simple og inspireret af forskningsbaserede indsatser.

Fold ud og læs mere om hvert råd.

1. Byg din egen struktur og skab en fast rytme

Sæt struktur på din hverdag, så du har fast studietid og fritid. Stå op på et bestemt tidspunkt. Lav en fysisk arbejdsstation, som du kan sidde ved, når du studerer - så ved din hjerne, hvornår du arbejder, og hvornår du slapper af. Husk tid til søvn, motion og ordentlig mad.

Inspiration:

  • Lav et ugeskema med madplan, aktiviteter og to-do’s.
  • Herunder faste aftaler med studiegruppe, familie eller venner f.eks. et dagligt morgenmøde.
  • Skriv i en notesbog med dagens tanker, læringer og idéer.
  • Den gode hjemmearbejdsplads: Find en god stol, brug en ekstern skærm og tastatur, hvis du har det, indret det hyggeligt og sørg for godt lys, at der er rent og luft ud i løbet af dagen.

2. Gør noget aktivt

Sørg for at holde kroppen og hovedet i gang. Gør, hvad du kan for at få rørt dig fysisk hver dag og få noget frisk luft. Husk myndighedernes råd og vejledning om at holde afstand og at vise hensyn. 

Inspiration:

  • Deltag i et online fitness-program
  • Tag en tur ud i naturen eller byen – husk myndighedernes råd og vejledninger.
  • Opsøg faglig inspiration, f.eks. på YouTube og TED-talks, og del det bedste du finder med dine medstuderende.
  • Husk at holde fri – og lav noget, som gør dig glad! Læs en bog, løs en sudoku, gør rent eller hyg dig med en hjemmehobby.
  • Er det svært så gør noget aktivt - ræk ud, søg hjælp og tal med nogen.

3. Gør noget sammen med andre

Husk at være social - også selvom du ikke kan være fysisk sammen med andre. Ring, videochat og send beskeder med venner, familie, undervisere og medstuderende. Lav og deltag i online studiefællesskaber, hvor du kan mødes fagligt og socialt med venner og medstuderende.

Inspiration:

  • Brug din læsegruppe aktivt, eller opsøg opsøg studiekammerater.
  • Lav faste aftaler med studiekammerater og venner. Aftal fx at spise frokost hver dag kl. 12 eller tjek-ind om morgenen og vend, hvad der rører sig eller lav en plan for dagen sammen.
  • Aftal faste sammenkomster online med familie og venner. Lav f.eks. en online strikkeklub, bogklub, pubquiz eller fredagsbar mv.

4. Gør noget med mening

Hjælp andre, hvor du kan, og vis din omverden, at du tænker på dem. Det er en fælles sag at komme igennem COVID-19 situationen og det er noget, vi som samfund står sammen omkring. Det, du kan gøre, behøver ikke være store ting.

Inspiration:

  • Tag et medansvar for fællesskabet på din uddannelse. Arranger aktiviteter online – og inviter alle ind.
  • Ræk ud til venner og bekendte. Ring til din familie, eller send en besked til en studiekammerat, du måske tænker, har det lidt ekstra svært.
  • Har du overskud, så spørg ind til, om andre behøver hjælp, eller støt dine lokale butikker – gør lidt, hvor du kan.
  • Smil til folk, du møder på gaden, i supermarkedet eller sig tak til dem, du møder, der knokler ekstra hårdt i disse dage.
  • Meld dig til et online hjælpekorps.
  • Husk, at selv små ting kan gøre en stor forskel.

5. Accepter det, du ikke kan gøre noget ved

Vi befinder os i en helt ekstraordinær situation. Det er OK, hvis du bekymrer dig - det er helt normalt. Hvis du har katastrofetanker, så prøv at udfordre dem, og prøv at fokusere på noget andet.

Inspiration:

  • Bevar håbet og positive tanker. Foråret og sommeren er på vej.
  • Tænk på, hvad du kan gøre i denne her situation: er der noget nyt, du gerne vil lære eller øve dig på, så er der måske bedre tid nu end ellers?
  • Anerkend dine følelser. Det er naturligt at blive stresset i en sådan situation. Begræns dit nyhedsforbrug, hvis du synes, det hele bliver for meget.
  • Reager, hvis du har det skidt eller tumler med bekymringer, du ikke kan overskue – tal med nogen og overvej at opsøge hjælp.
  • Du måske usikker på, hvordan din eksamen bliver afholdt? Hvis du kan fokusere på det faglige indhold og fordybe dig i det, står du bedst muligt uanset eksamensform..

Gør rådene til dine egne:

Brug rådene, gør dem til dine egne og del dem og dine råd med andre fx på sociale medier med #studieliv. Få det bedste ud af situationen. Du kan være sikker på, at ministeriet, uddannelsesinstitutionerne, regeringen og mange andre arbejder på højtryk for at få dig og dine medstuderende godt igennem COVID-19 situationen.

Links til steder, du kan få hjælp og snakke med andre

Det kan være svært pludselig at få revet sin normale hverdag op ved roden og skulle tilpasse sig en ny livssituation. Uanset hvor du er, og hvordan du normalt ser dig selv, er det helt okay at synes, det er svært. Har du brug for hjælp og støtte, er der flere gode muligheder for at få hjælp fra andre.

Din lokale studievejledning kan hjælpe dig med både faglige og praktiske spørgsmål, men også hjælpe med at finde en struktur og hjælpe dig med din nye hverdag. Find kontaktoplysninger på din uddannelsesinstitutions hjemmeside eller din studieside.

Studenterrådgivningen

Studenterrådgivningen har iværksat en række forskellige tilbud online, bl.a. online psykolog-samtaler og gruppesamtaler i anledning af COVID-19 situationen.

Andre ung-til-ung rådgivninger

Der findes også en række ung-til-ung rådgivninger, som du kan opsøge.

Headspace

En uafhængig telefonrådgivning, der har åbent alle dage mellem 12-18.

Ung på Linje og Ung Online

Ungdommens Røde Kors aftenrådgivning på telefon og chat, som har åbent fra 19-22 alle dage undtagen lørdag.

Girltalk

Tilbud til piger, der har brug for nogen at chatte med.

Læs mere

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet 10 generelle råd til mental sundhed under COVID-19 situationen:

Rådene er baseret på ABC for mental sundhed:

Se også vores spørgsmål og svar om COVID-19 til studerende:

Og husk at holde dig opdateret på din uddannelsesinstitutions hjemmeside.

Senest opdateret 06. maj 2020