En gruppe bliver hængende efter forelæsningen for at diskutere en geopolitisk teori, der hjælper med at forstå konflikter på Balkan. De spørger entusiastisk efter mere læsestof. Ved sådanne stunder føler lektor Jaume Castan Pinos, Institut for Statskundskab, stolthed helt ned i maven.
På sine 12 år ved Syddansk Universitet i Sønderborg, har han som programansvarlig ved European Studies fra 2015 til 2023 formået at vende en regulær krise i forhold til at tiltrække elever og gjort studiet eftertragtet.
Jeg laver en kontrakt med de studerende: Jeg skal nok lade være med at være kedelig, men til gengæld skal I deltage aktivt og ikke være dovne.
Vækker nysgerrigheden
Kunsten er at finde små tricks, der får øjenbryn til at løftes af forbløffelse. Det kan være alt fra et meme til en avisoverskrift. Starter lektionen kedeligt, og mister man dem fra begyndelsen, ja så er det op ad bakke at gøre comeback, forklarer Jaume Castan Pinos.
Til gengæld er der næsten ingen grænser for, hvad den gode underviser kan opnå.
Det erfarede Jaume Castan Pinos allerede under sin skoletid i det socialt og økonomisk belastede område Sabadell Nord, 25 km. vest for Barcelona. Læreren var under pres, og eleverne var ualmindeligt vilde.
Alligevel blev der skabt både motivation og deltagelse i fag som geografi og matematik. Det imponerede en ung Jaume Castan Pinos, som holdt fast i sin passion for at formidle viden gennem hele sin opvækst i Catalonien og senere under ph.d.-arbejdet med international politik ved Queen’s University Belfast.
Emnet er på en måde sekundært, når det gælder forberedelse af en spændende lektion. Mit fokus er på at relatere viden til de studerende og vække deres indre nysgerrighed. Jeg skal overføre min passion og kærlighed for faget til dem.
En kultur af aktiv læring
Europæiske affærer er komplekse, og det kan hurtigt blive overvældende at forstå udenrigspolitik og handelsaftaler. Men ikke, hvis de studerende får lov at være protagonister og selv tage beslutninger, erfarer Jaume Castan Pinos.
Nogle gange arbejder han med hyperrealistiske scenarier med holdet i international politik, hvor de studerende skal agere praktikanter ved for eksempel det kinesiske udenrigsministerium og analysere strategiske dokumenter fra USA. Han kan også bede dem om at stifte deres eget parti fra bunden, udvikle en partifortælling og undersøge vælgergrundlag og ”ledige” politiske værdier før en fiktiv - men realistisk - valgkamp.
De studerende går vældigt op i opgaverne og spørger venner og familie til råds og reviderer deres politiske strategi fra lektion til lektion.
Udviklingen er sket i takt med, at Jaume Castan Pinos ikke har været bleg for at indføre obligatorisk deltagelse og bundne fysiske præsentationer. Det har skabt en aktiv læringskultur og giver ganske enkelt de studerende en øget værdi i undervisningen, mener han.
Blå bog
Navn: Jaume Castan Pinos
Titel: Lektor og sektionsleder ved Syddansk Universitet
Fagområde: Underviser i international politik og globale udfordringer
Fødested og bopæl: Født i Barcelona, bor i Valby/Sønderborg
Kontaktoplysninger: jaume@sam.sdu.dk
Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Mie Olsen