Fakta-rapport om europæiske lærere og skoleledere
Rapporten ”Key Data on Teachers and School Leaders in Europe” fokuserer på fakta om erhvervene som grundskole- og gymnasielærer i Europa. Rapporten ser blandt andet på
- lærernes karriereforløb
- hvilke krav der er til at blive skoleleder, og hvad der kræves af skolelederrollen
- karakteristika ved lærer- og skoleledererhvervene såsom aldersfordeling, løn, mobilitet og arbejdstid.
En af konklusionerne i rapporten er, at de fleste lærere er kontraktligt forpligtede til at arbejde mindst 35-40 timer om ugen, men at antallet af timer, som de skal være aktivt involverede i undervisning, varierer meget.
Rapporten er udarbejdet for Europa-Kommissionen af Eurydice-netværket.
Hent rapporten
Læs et resumé med de væsentligste punkter i rapporten
Om Eurydice
Eurydice udgiver analyser af de europæiske uddannelsessystemer og -politikker. Netværket består af 40 nationale enheder placeret i 36 lande (alle EU-medlemsstater, Island, Liechtenstein, Norge, Schweiz, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Kroatien, Montenegro, Serbien og Tyrkiet). Eurydice er koordineret og administreret af Education, Audiovisual and Culture Executive Agency under Europa-Kommissionen. Den danske nationale Eurydice-enhed hører til i Kontoret for Vurdering og Anerkendelse af Udenlandske Uddannelser i Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.
Handlinger tilknyttet webside