Gå til indhold

Fakta-rapport om europæiske lærere og skoleledere

02. maj 2013
Ny Eurydice-rapport giver et samlet billede af læreres og skolelederes professionelle udvikling og arbejdsbetingelser i 32 europæiske lande.

Rapporten ”Key Data on Teachers and School Leaders in Europe” fokuserer på fakta om erhvervene som grundskole- og gymnasielærer i Europa. Rapporten ser blandt andet på

  • lærernes karriereforløb
  • hvilke krav der er til at blive skoleleder, og hvad der kræves af skolelederrollen
  • karakteristika ved lærer- og skoleledererhvervene såsom aldersfordeling, løn, mobilitet og arbejdstid.

En af konklusionerne i rapporten er, at de fleste lærere er kontraktligt forpligtede til at arbejde mindst 35-40 timer om ugen, men at antallet af timer, som de skal være aktivt involverede i undervisning, varierer meget.

Rapporten er udarbejdet for Europa-Kommissionen af Eurydice-netværket.

Hent rapporten

Læs et resumé med de væsentligste punkter i rapporten

Om Eurydice

Eurydice udgiver analyser af de europæiske uddannelsessystemer og -politikker. Netværket består af 40 nationale enheder placeret i 36 lande (alle EU-medlemsstater, Island, Liechtenstein, Norge, Schweiz, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Kroatien, Montenegro, Serbien og Tyrkiet). Eurydice er koordineret og administreret af Education, Audiovisual and Culture Executive Agency under Europa-Kommissionen. Den danske nationale Eurydice-enhed hører til i Kontoret for Vurdering og Anerkendelse af Udenlandske Uddannelser i Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.

Handlinger tilknyttet webside