Gå til indhold

Flere lærerstuderende skal vælge naturfag

23. august 2013
Alt for få folkeskolelærere har naturfag som linjefag. Fleksibiliteten i den nye læreruddannelse og tættere samarbejde mellem professionshøjskoler og universiteter kan bidrage til, at flere studerende vælger naturfag, fastslår uddannelsesministeren.

Folkeskolerne mangler lærere, der har studeret naturvidenskabelige fag på læreruddannelsen. Det viser en analyse af Akademiet for de Tekniske Videnskaber.

Ved akademiets konference Rekruttering af lærere til naturfagene i folkeskolen den 21. august 2013 understregede uddannelsesminister Morten Østergaard, at Danmark i høj grad har brug for studerende med interesse for de naturvidenskabelige fag.

Morten Østergaard taler ved konference om rekruttering af lærere til naturfagene i folkeskolen. Foto: Tom Jersø
Morten Østergaard taler ved konference om rekruttering af lærere til naturfagene i folkeskolen. Foto: Tom Jersø

- I dag søger flere unge end nogensinde før de naturvidenskabelige fag på de videregående uddannelser. Men hvis danske skoleelever skal undervises af lærere, der er kompetente i naturfagene, så skal flere lærerstuderende vælge at specialisere sig i fagene, siger Morten Østergaard.

Fleksibel læreruddannelse

Uddannelsesministeren nævner en række måder til at opnå flere lærere med undervisningskompetence i de naturvidenskabelige fag. En mulighed er, at professionshøjskolerne og universiteterne samarbejder om naturfagsområdet med henblik på at udvikle nye tilbud, som kan øge rekrutteringen af unge til naturvidenskab.

Derudover giver den nye læreruddannelse fleksible muligheder for at tilrettelægge moduler, som kan være med til at styrke naturfagene.

- Kompetencemålsstyring, modulisering og mere fleksibilitet i uddannelsen åbner for nye muligheder. En studerende, som ønsker flere naturfag, skal ikke igennem samme fagfelt igen, men kan bruge de ’sparede’ ECTS-point til andre ting – for eksempel at specialisere sig i faget. En anden mulighed er at lave tværfaglige moduler. For eksempel kan et modul koble geografi og samfundsfag, hvorved modulet bliver kvalificerende i forhold til to kompetencemål, forklarer Morten Østergaard.

Tilstrækkelig og god undervisning i naturvidenskabelige fag

Konferencen Rekruttering af lærere til naturfagene i folkeskolen søgte gennem oplæg og debatter svar på, hvem der kan og skal handle og med hvilke virkemidler, hvis Danmark i fremtiden skal kunne tilbyde landets skoleelever tilstrækkelig og god undervisning i de naturvidenskabelige fag.

Deltagere ved konference om rekruttering af lærere til naturfagene i folkeskolen. Foto: Tom Jersø
Deltagere ved konference om rekruttering af lærere til naturfagene i folkeskolen. Foto: Tom Jersø

 

Handlinger tilknyttet webside