Kvalitetsdebatten er skudt i gang
- Nordjyske studerende debatterer uddannelseskvalitet med uddannelsesministeren
- Kvaliteten af de videregående uddannelser skal løftes
Studerende, undervisere og repræsentanter fra det lokale erhvervsliv var mødt op til debat, da uddannelsesminister Morten Østergaard den 11. november var på besøg i Nordjylland.
Her blev debatten om, hvordan man bedst muligt kan hæve niveauet på de videregående uddannelser og sikre dimittender bedre muligheder for beskæftigelse, skudt i gang.
Livlige debatter
Første stop var på den maritime og polytekniske uddannelsesinstitution MARTEC i Frederikshavn, hvorefter turen gik til Aalborg Universitet. På begge uddannelsesinstitutioner var der gode og livlige debatter, også mellem studerende og undervisere.
- Det glæder mig, at vi nu har taget hul på debatten med studerende, undervisere og aftagere. Det er afgørende at lytte til studerende og undervisere, eftersom de har den største viden om, hvordan deres uddannelse og uddannelsessted kan blive endnu bedre. For at kunne skabe mest mulig kvalitet og relevans i de videregående uddannelser er det vigtigt, at vi inddrager alle parter. Derfor er jeg rigtig glad for den store opbakning og det store fremmøde, der har været på de to første stop på turneen, siger Morten Østergaard.
I de kommende måneder er det uddannelsesministerens ambition at besøge videregående uddannelsesinstitutioner over hele landet for at få input til, hvordan man kan hæve kvaliteten og relevansen i uddannelserne. Næste stop på uddannelsesministerens debatturne er Aarhus Universitet den 18. november.
Regeringen har netop nedsat et ekspertudvalg, der skal undersøge, hvordan studerende på de videregående uddannelser i højere grad kan blive udfordret til at udleve deres fulde potentiale, ligesom det skal undersøges, hvordan uddannelsesinstitutionerne i højere grad kommer til at interessere sig for dimittendernes første job.
Udvalget skal derfor foretage et eftersyn af de videregående uddannelser og give anbefalinger til en forbedring af kvalitet, relevans og sammenhæng i uddannelserne.
Handlinger tilknyttet webside