Gå til indhold

250 millioner til humaniora og samfundsvidenskab

27. august 2012
Regeringen vil afsætte 250 millioner kroner årligt til den forskningsbaserede undervisning på de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser. Ny evaluering viser, at taxameterforhøjelse har givet forbedringer, men der er plads til flere.

De studerende på humaniora og de samfundsvidenskabelige uddannelser skal sikres mere og bedre undervisning gennem en langsigtet forbedring af taxametret.

Regeringen vil på finanslovsforslaget for 2013 sikre en videreførelse af taxameterløftet på 5.000 kroner, som primært gives til humaniora og samfundsvidenskab på universiteterne. Der afsættes 250 millioner kroner årligt i 2013-2015.

– Regeringen vil fortsat have særlig opmærksomhed på humaniora og samfundsvidenskab, fordi der her i særlig grad er brug for at fastholde fokus på blandt andet undervisningstimer og rekruttering af de dygtigste forskere. To ud af tre nye universitetsstuderende begynder på uddannelser inden for humaniora og samfundsvidenskab i disse dage, og er de studerende, der har kunnet se frem til færrest timer, siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

Løftet skal sikre mere og bedre forskningsbaseret undervisning og understøtte regeringens ambitioner om, at 60 procent af de unge skal have en videregående uddannelse, om at reducere frafald og skabe højere kvalitet i uddannelserne.

– Det er vigtigt, at niveauet er højt, så for eksempel cand.merc.erne kan styrke virksomhederne i den internationale konkurrence og gymnasielærerne kan sikre et højt niveau i ungdomsuddannelserne. Det tager vi alvorligt. Samtidig har universiteterne i deres udviklingskontrakter udpeget en række mål for, hvordan de vil styrke undervisningskvaliteten, og de afsatte penge skal understøtte denne målsætning, siger Morten Østergaard.

En ny evaluering fra Uddannelsesministeriet viser, at der er sket forbedringer på humaniora og samfundsvidenskab siden taxameterforhøjelsen i 2009.

I hovedparten af uddannelserne er der sket et løft i antallet af undervisnings/vejledningstimer og/eller undervisning af fastansatte forskere, men der er udsving i graden af forbedring.

– Vi kan se, at der er sket noget siden taxameterforhøjelsen i 2009, men udgangspunktet er for lavt, og nu vil jeg forpligte universiteterne på en langsigtet, markant løft af kvaliteten på uddannelserne. Vi følger udviklingen tæt, blandt andet ved at få et bedre videngrundlag om timetallene, siger Morten Østergaard.

Evaluering af taxameterforhøjelse 2009

  • På 55 procent af de målte uddannelser er der sket en forbedring i antallet af undervisnings- og vejledningstimer. Det svarer til 60 procent af de studerende på de målte uddannelser.
  • På 47 procent af de målte uddannelser er der sket en forbedring af andelen af undervisere, der er fastansat. Det svarer til forbedringer for 55 procent af de studerende på de målte uddannelser.
  • Samlet set har 79 procent af uddannelserne haft en positiv udvikling på enten undervisnings- og vejledningstimer eller på andelen af fastansatte undervisere.
  • På 21 procent af de målte uddannelser har der ikke været en forbedring i hverken antallet af undervisnings- og vejledningstimer eller andelen af fastansatte undervisere. Det svarer til 13 procent af de studerende på de målte uddannelser

For yderligere oplysninger, kontakt:

Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200
Særlig rådgiver Jacob Blomgren, tlf. 7231 8008
Kontorchef Niels Korsby, tlf. 7231 8050

Handlinger tilknyttet webside