- Uddannelsesreglerne skal præcisere, at det nu er Akkrediteringsrådet og ikke ministeren, der godkender nye uddannelser.
- Det bør overlades til universiteterne at bestemme, om en bachelorstuderende, der kun mangler nogle få ECTS-point på sin bacheloruddannelse, kan optages på en kandidatuddannelse, samtidig med at bacheloruddannelsen færdiggøres.
- Det er detailstyring, at andelen af praktik som led i bacheloruddannelsen i journalistik er normeret til et bestemt antal ECTS-point.
- Der bør også kunne gives merit for specialer.
- Større frihed til at tilrettelægge vejledning af frafaldstruede studerende.
- Større frihed til at fastsætte regler om studieaktivitet og kunne hævde disse med sanktioner.
- Der bør udstedes en samlet uddannelsesbekendtgørelse for masteruddannelser.
- Forenkling af reglerne om akkreditering, herunder reduktion og forsimpling af de kriterier, der skal akkrediteres efter.
- Institutionsakkreditering (fakultetsakkreditering) i stedet for akkreditering af de enkelte uddannelser, og at relevante internationale akkrediteringer bør kunne træde i stedet for en dansk godkendelse.
- Muligheden for at afholde gruppeprøver bør genindføres.
- Mulighed for selv at fastlægge, hvor stor en del af en uddannelse, der skal dokumenteres ved prøver med ekstern censur.
- Frihed til selv at fastsætte de nærmere regler om delprøver.
- Råderum til selv at fastlægge omprøver og formen for disse.
- Bedre mulighed for at regulere førsteårsprøven.
- Enklere regler for mangler ved en prøve.
- Frihed til selv at bestemme regler om tilmelding til eksamen.
- Ønsker kravet om at bachelorprojektet skal afspejle hovedvægten i uddannelsen slettet og overladt til studielederen.
- Frihed til selv at fastsætte regler for specialer, herunder normering, tidsmæssig placering, afleveringsfrist og sanktioner.
- Klage over bedømmelsen af en prøve bør også kunne resultere i, at karakteren kan sættes ned.
- For at kunne deltage i uddannelsessamarbejder om Erasmus Mundus, bør reglerne om parallelforløb og fællesuddannelse lempes.
- Ønsker lempelser i reglerne for optag af studerende fra 3. lande.
- Opgaven med vejledning af studerende fra "fremmede" institutioner til at tage en hel kandidatuddannelse i udlandet som led i udlandsstipendieordningen bør ændres.
- Universitetsuddannelse i forbindelse med aktiv beskæftigelsesindsats bør finansieres via det almindelige taxametersystem.
- Ønsker større harmoni mellem UVM's og VTU's regler, på især eksamensområdet, da universiteterne også udbyder UVM-uddannelser, fx HD-uddannelsen og diplomingeniøruddannelserne.
Listen er rettet til efter offentliggørelsen 13. januar 2010.