Gå til indhold

Er forelæsninger og tavlekridt forældet?

14. oktober 2010
Vi skal udvikle og forny undervisningen på universiteter. Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen har derfor inviteret til et fire-timers debatmøde om undervisningskvalitet med rektorer og andre repræsentanter fra de otte universiteter.

På 50 år er danske universiteter gået fra at optage under 3.000 studerende om året til at optage over 23.000 studerende årligt. Denne udvikling udfordrer både undervisningens indhold, form og rammerne.

– Studentersammensætningen er meget mere forskelligartet end tidligere, og de studerende lærer og tilegner sig viden på forskellige måder. Det stiller store krav til universiteterne og til den enkelte underviser.
– Mit mål er, at universiteterne uddanner kandidater, som kan gå direkte i beskæftigelse og bidrage til vækst ved at tilføre værdi til samfundet og virksomhederne. Kandidaterne skal derfor nå det højest mulige faglige niveau og samtidig kunne samarbejde i tværfaglige sammenhænge, løse komplekse problemstillinger på nye måder og løbende bringe deres viden i spil ved at være gode kommunikatorer, siger videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen.

På mødet vil det bl.a. blive drøftet, hvordan undervisningskvaliteten bliver prioriteret rent ledelsesmæssigt, og hvad universiteterne gør for at udveksle gode ideer på undervisningsfronten.

Debatmødet er torsdag den 14. oktober kl. 10 til 14 på IT-Universitetet. Journalisten Kurt Strand er moderator under debatten.


Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen kan kontaktes gennem pressemedarbejder Charlotte Holst på 2211 0200 eller chhh@vtu.dk.

[Pressemeddelelsen indeholdt links til sider, som ikke længere er aktive. Disse links er fjernet fra pressemeddelelsen]

Handlinger tilknyttet webside