Styrelsen behandler klager over afgørelser, som træffes af bedømmelsesudvalg i forbindelse med bedømmelse af en lektoranmodning. Der behandles personoplysninger som led i sagsbehandlingen.
Formål og retsgrundlag
Formålet med behandling af personoplysninger i klager over lektorbedømmelse er at kunne behandle og træffe afgørelse i sagerne.
Retsgrundlaget for behandlingen af sagerne er § 16 i bekendtgørelse om lektorkvalificering, lektorbedømmelse og docentbedømmelse af undervisere ved erhvervsakademier, professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og visse maritime uddannelsesinstitutioner.
Kategorier af registrerede personer
Styrelsen behandler personoplysninger om klageren. Afhængigt af den konkrete sag kan der også behandles oplysninger om bipersoner, herunder partsrepræsentanter.
Kategorier af personoplysninger
Styrelsen behandler kontaktoplysninger på klageren med henblik på at kunne behandle sagen. Derudover behandles andre almindelige oplysninger afhængigt af den konkrete sag, f.eks. CPR-nummer, oplysninger om klagers ansættelsessted m.v.
Der vil undtagelsesvist også kunne blive behandlet følsomme oplysninger, f.eks. helbredsoplysninger, typisk hvis sådanne oplysninger er medsendt en klage.
Videregivelse af personoplysninger
Styrelsen videregiver normalt personoplysninger til klagerens ansættelsesinstitution (der har nedsat bedømmelsesudvalget) og bedømmelsesudvalget med henblik på, at institutionen og bedømmelsesudvalget kan medvirke til sagens oplysning.
Hvor kommer personoplysningerne fra?
Personoplysninger stammer normalt fra klageren selv eller klagerens ansættelsesinstitution.
Opbevaring af personoplysninger
Dokumenter med personoplysninger journaliseres efter offentlighedslovens regler og afleveres til arkivmyndighederne efter arkivlovgivningens regler (ca. hvert 5. år). Efter aflevering til arkivmyndighederne bevares en kopi i ministeriet i ca. 5 år afhængigt af den samtidige arkivperiode, hvorefter oplysningerne slettes i ministeriet.