Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro, der huser både ESERO Danmark og Tektanken skal med bevillingen i 2019 søge at rekruttere 20 rumvirksomheder, der kan indgå i undervisningssamarbejde med lokale skoler og gymnasier. Samarbejdet betyder, at børn og unge – og deres lærere – vil kunne møde STEM-rollemodeller og få mere viden om job- og uddannelsesmuligheder inden for STEM-fagene, samtidig med at eleverne kommer til at arbejde med autentiske, virksomhedsrelaterede, naturfaglige opgaver.
”Det er glædeligt, for med bevillingen kan rumvirksomhederne få mere hjælp til at indgå i inspirerende og virkelighedsnære forløb med skoler eller gymnasier. På den måde gør virksomhederne deres til, at flere unge inspireres til at gå i teknologisk og naturvidenskabelig retning, og bidrager derved også til regeringens Teknologipagt,” udtaler Simon Olling Rebsdorf, ESERO Denmark manager.
ESERO er den europæiske rumorganisation, ESA’s ressourcenetværk for lærerkurser og undervisningsaktiviteter centreret omkring at udnytte rummet som inspiration i undervisningen. ESERO Denmark koordineres af Naturvidenskabernes Hus, som altså også faciliterer besøgskoncepter og udvikler virksomhedsrelaterede opgaver, der indgår som en del af et forløb mellem en virksomhed og en skole/uddannelsesinstitution. Det sker gennem det nationale netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Tektanken.
Gennem samarbejdet med ESERO Danmark kunne en gruppe piger fra science-gymnasieklassen på Aalborg Studenterkursus allerede i september 2018 besøge rumvirksomheden Gomspace i Aalborg. Her mødte de kvindelige ingeniører, der arbejder med rumfartsteknologi, og de byggede deres egne antenner til at sende og modtage radiosignaler med.
Flere end 1.700 piger fra skoler og gymnasier deltog i 2018 i den landsdækkende kampagnedag, Girls’ Day in Science, som sætter fokus på, at der er mange piger, der ikke tilvælger en naturvidenskabelig eller teknologisk retning i deres uddannelses- og karrierevalg.
Ekstrabevillingen til ESERO Danmark vil hovedsagelig blive brugt til at arrangere kurser og møder mellem lærere og medarbejdere hos danske rumfartsvirksomheder, med det formål at planlægge og gennemføre STEM-undervisningsaktiviteter for eleverne.
ESERO Danmark er finansieret af ESA og Uddannelses- og Forskningsministeriet, men udnytter også bidrag og ressourcer fra en lang række danske aktører.