Før projektets start var der en enkelt medarbejder hos Teknologisk Institut, der arbejdede med test af brændstoffer i motorer. I dag er der syv-otte. Eksemplet illustrerer den aktivitet, som innovationskonsortiet Waste-2-Value har givet anledning til.
”Projektet har givet et væsentligt bidrag til udviklingen inden for motorteknologi til biobrændstoffer i Danmark,” siger projektleder Hans Ove Hansen, Teknologisk Institut.
Som navnet Waste-2-Value fortæller, handler det om at få værdi ud af affald. Nærmere bestemt ved at omdanne det til biobrændstof.
Andel i et voksende marked
Af hensyn til klimaet skal landene i EU gradvist øge andelen af biobrændstof til transport. Allerede i dag skal mindst 5,75 % procent af forbruget dækkes af biobrændstof, og frem mod 2020 skal andelen vokse til mindst 10 procent. Vel at mærke er der ikke tale om gennemsnitstal for hele EU. Hvert land skal nå målet.
Innovationskonsortiet var i kraft fra 2007-2011.
”Da vi fik tilsagnet i sin tid, troede vi, at konsortiet også skulle levere et grundlag for at beslutte, om der skulle indføres biobrændstoffer i Danmark eller ej. Men her blev vi jo overhalet af den politiske udvikling. Derfor blev fokus ændret til at forbedre grundlaget for, at danske virksomheder kunne få en andel i det nye marked,” forklarer Hans Ove Hansen.
Hellere brænde affald end mad
EU’s lovgivning siger ikke noget om, hvordan biobrændstofferne skal være produceret. Langt hovedparten af verdens biobrændstof bliver i dag fremstillet ud fra majs og andre produkter, der også kunne være mad eller foder. Men alt andet lige vil det være bedre at bruge affald som råvare i stedet.
Hos Daka Biodiesel i Horsens bruger man affald fra slagterier og anden fremstilling af fødevarer til at fremstille biodiesel. I innovationskonsortiet har Daka Biodiesel, benzinselskabet OK samt Peugeot Danmark arbejdet sammen om at afprøve produkterne i bilmotorer. Virksomhederne har desuden hjulpet hinanden med at skabe opmærksomhed om biodiesel i Danmark.
Frygt for dannelse af partikler blev aflivet
Også virksomheden Dinex, der leverer partikelfiltre til både lette og tunge dieseldrevne køretøjer, har deltaget.
”Der var på forhånd en vis bekymring for, om biodiesel fremstillet ud fra affald skulle skabe problemer med aske eller andre forureninger fra bilernes udstødning. Det har vi heldigvis fået afmystificeret,” siger Hans Ove Hansen.
Omfattende forsøg hos Teknologisk Institut viser, at Daka Biodiesels produkter faktisk giver væsentligt mindre dannelse af aske og lignende i forhold til almindelig diesel. Med andre ord er der ingen grund til at anskaffe sig et særligt filter, når man kører på biodiesel.
Interesse fra skibsfarten
Innovationskonsortiet har samtidig givet et løft til andre projekter, forklarer Hans Ove Hansen:
”Biodiesel er et afsluttet kapitel for vores vedkommende. Det er jo påvist nu, at produktet lever op til alle krav. Men der er interesse for flere andre produkter, der også er kandidater til at afløse de traditionelle fossile brændstoffer.”
”I den sammenhæng er undersøgelser af miljøeffekter af stor betydning. De samme metoder, som vi har udnyttet til at undersøge emissionerne ved brug af biodiesel, kan også bruges for andre brændsler. Ikke mindst er der stor interesse for at mindske udledningerne fra skibsfarten, hvor Danmark jo har store interesser som søfartsnation.”