Gå til indhold

Internationalt samarbejde mellem vejledere

SocInc-Net – Netværk angående social inklusion af udsatte unge gennem uddannelse og vejledning

charlotte
Charlotte Østrup. Projektkoordinator og EGU vejleder ved Ungdommens Uddannelsesvejledning i København
joergen
Jørgen Christensen. Souschef ved Ungdommens Uddannelsesvejledningi København















I København fuldfører ca. 20-25 % af de unge ikke en kompetencegivende uddannelse. Dette problem er tilsvarende i mange andre europæiske storbyer. I videnssamfundet outsources flere og flere ufaglærte jobs til lavtlønsområder i andre lande/verdensdele, og der stilles krav om øgede kompetencer, såvel faglige som sociale.

Perspektiverne for en del af denne gruppe unge er særdeles usikre. Store grupper af unge trues af marginalisering. De opnår ikke at tilegne sig hverken erhvervskompetencer eller vigtige almene medborgerkompetencer. Dette kan give de unge og storbyernes samfund store problemer i fremtiden, dels personlige og sociale og dels kulturelle, økonomiske og samfundsmæssige. I mange europæiske storbyer har man erkendt denne kendsgerning og forsøger på forskellige måder at dæmme op for denne udvikling ved at igangsætte initiativer, som på utraditionel vis forsøger at skabe nogle bedre rammer for læring for denne gruppe unge.

Denne artikel giver et indblik i et af disse initiativer: Et netværksprojekt, der fokuserede på social inklusion af marginaliserede eller marginaliseringstruede unge, og som involverede projekter og vejledere fra seks europæiske storbyer.

Hvad gik netværksprojektet ud på?

Det var Københavns Kommune, der i 2002 tog initiativ til dette tværnationale netværk, der skulle samle erfaringer angående social inklusion via uddannelse i udvalgte storbyer. Netværksprojektet fik navnet Social Inclusion through Education, SocInc-Net.

Hovedformålet med projektet var at etablere netværk mellem projekter og vejledere i seks europæiske byer – Berlin, Bologna, Dublin, Glasgow, København og Malmø – angående social inklusion af marginaliserede/marginaliseringstruede unge. Projektet skulle gennem konferencer, beskrivelser af best practice, analyser af målgruppen og etablering af et fælles netværksforum på internettet fremme udvikling af undervisnings- og udviklingstilbud til målgruppen.

Projektets mål

De overordnede mål for projektet var:

  • at indsamle, bearbejde og præsentere informationer om uddannelsesmæssige initiativer, projekter og aktører i hver by, der arbejder med forebyggelse eller bekæmpelse af marginalisering af unge mellem ca. 15 og 25 år
  • at udveksle god praksis, analyser og personlige kontakter byerne imellem
  • at udnytte de mange aktiviteter, der foregår, dels for at lære nyt om hinandens succeser, men også gerne fiaskoer, og dels for at undgå at skulle ”genopfinde hjulet” alt for ofte

Projektpartnere/Aktører

I hver af de deltagende byer var udvalgt en nøgleinstitution eller forvaltningsenhed som primær partner i SocInc-Net. De primære partnere havde ansvar for, at der blev dannet lokale netværk af byernes vigtigste aktører, der arbejder ud fra principperne om social inklusion i uddannelsessammenhænge enten som hovedaktivitet eller som nicher i ordinære uddannelsesinstitutioner.

I København var den primære partner UU-København (Ungdommens Uddannelsesvejledning, tidligere Center for Vejledning), der har ansvar for uddannelsesvejledningen i grundskolen og i overgangen mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Hovedaktør var Erhvervsgrunduddannelsen, et ordinært uddannelsestilbud for unge med personlige, sociale og indlæringsmæssige problemer. Desuden deltog en række andre partnere. To erhvervsskoler bidrog med inspiration angående rummelighed i ordinære uddannelser. Københavns Ungdomsskole og Københavns Produktionsskole inspirerede med deres alternative uddannelsesmiljøer og -metoder. Desuden medvirkede Danmarks Pædagogiske Universitet ved at tilføre projektet teoretisk baggrundsviden og relatere til videnskabelig forskning.

I Berlin, Dublin, Glasgow og Malmø var uddannelsesforvaltningerne for grundskole eller erhvervsuddannelse de primære partnere. Desuden medvirkede en række konkrete uddannelsesinstitutioner med undervisningstilbud for børn og unge, der af individuelle, sociale eller faglige årsager har afbrudt deres grundskoleforløb eller ungdomsuddannelse.

I netværksprojektet medvirkede desuden et par ordinære erhvervsskoler (Berlin og Bologna), en skole for unge med fysiske og psykiske handicap (Berlin), en praktikformidlingsenhed og et projekt for unge indvandrere (Malmø).

Overordnet udbytte af projektforløbet

Kort fortalt har det overordnede udbytte af SocInc-Net-projektet været:

  • at der blev etableret et permanent netværk mellem partnerbyernes projekter og vejledere.
  • at SocInc-netværket har afholdt seks fælles konferencer (en i hver af de deltagende byer)angående:
    • etablering af alternative uddannelsestilbud til målgruppen
    • udvikling og koordinering af vejlednings-, motivations- og undervisningsmetoder
    • udveksling af god praksis, analyser og personlige kontakter
  • at byernes tilbud til og projekter for målgruppen er blevet beskrevet og synliggjort via et website, www.socinc.net ,der kan fungere som et vejledningsredskab, der giver vejledere et nødvendigt overblik over aktører og projektet i lokalsamfundet.
  • at websitet medvirker til at binde parterne sammen i lokale netværk og dermed gør det lettere at fortsætte udviklingen og erfaringsudvekslingen.

De enkelte vejlederes udbytte af SocInc-Net-projektet


Indsigt i tilbud

Det umiddelbare udbytte for de deltagende medarbejdere var en indsigt i de øvrige byers undervisningstilbud til marginaliserede/marginaliseringstruede børn og unge. Deltagerne fik forståelse for de relativt forskellige uddannelsespolitikker, organisationsstrukturer, kulturer, traditioner, samarbejdspartnere, grader af elevindflydelse og undervisningsmetoder i de seks deltagende byer/lande. Alle hovedaktører var dog offentligt forankrede og finansierede via lovgivning eller som projektforløb i offentligt regi.

Egen best practice i nyt lys

Det væsentligste udbytte har imidlertid været den indirekte effekt, at deltagerne har set deres egen praksis i nyt lys. Ved forberedelse af gæstebesøg på institutioner har værterne skærpet deres bevidsthed om egne kvaliteter og blandt andet fundet eksempler på deres bedste tilbud, undervisnings-og vejledningsmetoder og bedst fungerende netværk. Gæsternes spørgsmål og sammenligning med egne projekter har inspireret til nytænkning.

Fælles europæiske problemstillinger

På trods af de mange forskelle mellem byerne og institutionerne er der også en række sammenlignelige problemstillinger i de deltagende byer og lande. Især problemer med at etablere relevante uddannelsestilbud til unge, der ikke kommer i gang med de ordinære uddannelser efter grundskolen. Følgende spørgsmål var således relevante for alle partnere i projektet:

  • Hvilke kompetencer, som samfundet efterspørger i fremtiden, er målgruppens unge i stand til at tilegne sig – og hvordan?
  • Hvordan motiverer man unge med lavt selvværd og mange nederlag?
  • Hvordan foregår integration/inklusion af udsatte grupper?
  • Forskellige opfattelser af vejledningsopgaven og vejledningsbegrebet?
  • I hvor høj grad skal vejledning omfatte problemstillinger uden for skolen?

Gennem en diskussion af disse problemstillinger i det tværnationale netværk fik deltagerne nye perspektiver på problemerne og ny inspiration til mulige løsninger. 

Integration – Inklusion

Den vigtigste begrebsafklaring handlede om betydningen af begreberne integration og inklusion. En fælles forståelse af begreberne var afgørende for at formulere fælles mål for SocInc-Net-projektet og arbejdet med marginaliseringstruede unge lokalt, men flertallet af projektdeltagerne havde diffuse forestillinger om forskellene i begreberne. Lektor Søren Langager fra Danmarks Pædagogiske Universitet medvirkede til problematisering og afklaring.

Hvor integration primært handler om den enkeltes tilpasning til samfundets krav og forventninger, stiller inklusion krav til både individ og samfund om tilpasning. Holdninger hertil gik på tværs af landegrænser og mellem institutioner lokalt. Men skal de marginaliseringstruede med i uddannelseslivet og kvalificeres som medborgere, må uddannelsestilbudene nødvendigvis indrette sig efter de forudsætninger, de unge møder med. Der vil være krav om at tilpasse undervisningsmetoder efter deltagernes læringspotentialer, kulturer, handicap, etnicitet m.m.

Deltagerne i projektet fører debatten videre i det lokale uddannelses-og vejledningssamarbejde i bestræbelserne på at gøre uddannelserne mere rummelige.

Målgruppedefinitioner

En af de sværeste øvelser i projektet var at blive enige om en definition af målgruppen. Som udgangspunkt opstillede hver by en række karakteristika for, hvilke typer unge der var marginaliseringstruede og dermed tilhørte målgruppen for SocInc-Net-projektet. Her viste forskellene i byernes traditioner for og beredskab til at tage sig af udsatte grupper sig tydeligt. I især de nordiske byer var de offentlige tilbud til særlige målgrupper langt bredere. Og dermed var behovene for særlige tilbud til udsatte målgrupper meget forskellige. I diskussionerne blev deltagerne opmærksomme på egne prioriteringer i hjembyen og de eksisterende lokale tilbud. Resultatet af målgruppediskussionerne blev, at man enedes om en simpel målgruppedefinition, som med den aktuelle udvikling af websitet redefineres, konkretiseres og eksemplificeres, blandt andet ud fra evalueringens anbefalinger.

Vejledningsbegrebet – behandling eller coaching

Også vejledningsbegrebet må defineres og debatteres i et internationalt samarbejde. Vejledere har ikke samme uddannelse og deres metoder heller ikke samme placering i rummet mellem terapi og undervisning, ligesom status, rammer, ressourcer og hierarki er forskellige: fra rådgivning med udgangspunkt i psykologisk observation til coaching med udgangspunkt i en praktisk hverdag.

Med det europæiske og nationale fokus på livslang læring og validering af realkompetencer er forskellene tydelige i et spektrum fra anerkendelse til afvisning. Men debatten er central i indsatsen for de udsatte unge, hvor tilegnelsen af formelle kompetencer med succes kan tage udgangspunkt i det, den unge kan i forvejen, i stedet for blot at fokusere på det, den unge ikke kan.

Ung-professionel voksen relationer

Selv om sprogproblemer og national stolthed nok slører visse problemer og normer, ser det ud til, at de nordiske landes mere uformelle omgangstone og traditioner for tæt samarbejde mellem unge og professionelle voksne spiller en væsentlig rolle i motivationen af de unge og i udviklingen af de unges selvtillid og glæde ved at komme i uddannelse – igen.

Alle SocInc-Net-partnerne var imidlertid enige om, at stabil, tæt, tillidsskabende kontakt mellem unge og professionelle voksne er afgørende for at få de unge i gang med personlig og social udvikling og uddannelse. Især over for unge med store sociale problemer, unge, hvis hverdag er præget af kriminalitet eller misbrug, er relationsarbejdet vigtigt. Fokus på dette aspekt viste, at vejledere og undervisere har behov for at udvikle metoder og yderligere kompetencer på dette felt, såvel i det lokale som i det internationale netværk.

Helhedsorienteret samspil

Samspillet mellem kulturelle, sportslige, kreative og uddannelsesmæssige aktiviteter, er alle enige om, er vigtige for de unges motivation og ved genetablering af læringsforløb for udsatte unge.

Vejledningsforløb har den største effekt, når samtaler og voksenkontakten er kombineret med praktisk afprøvning af mulighederne, og når de unge i forløbet påtager sig ansvaret for deres liv.

Grundlæggende må vejledning og uddannelsestilbud for udsatte unge omfatte hele den unges liv. Sideløbende med den målrettede uddannelsesplanlægning må de øvrige dele af de unges liv sikres. Mange har problemer med at strukturere deres hverdag og med at få styr på økonomi, husholdning og hygiejne. De har problemer med forældre, bolig, kammerater og myndigheder, fx bødegæld. En del har været indblandet i kriminalitet, mens andre har problemer med forskellige typer af misbrug. Derfor er en helhedsorienteret og respektfuld tilgang til vejledning og samarbejde med de unge afgørende.

I det fortsatte samarbejde og udbygningen af netværk, såvel lokalt som internationalt, prioriteres netværksmulighederne som fælles kompetenceudvikling af metoder, som kan styrke den helhedsorienterede indsats.

Eksempler på andre internationale vejledererfaringer

Vi vender tilbage til SocInc-Net-projektet, men vil også godt kort skitsere et par andre tværnationale og vejledningsrelaterede projekter, som vi i UU-København har været involveret i.

PraktikSwap Malmø-København

Sideløbende med SocInc-Net og med sammenfald af partnere i København og Malmø har UU-København deltaget i et dansk-svensk udvekslingsprogram, der har til formål at øge integrationen i Øresundsregionen. Projektet er finansieret af EU, Malmø By og Københavns Kommune. Unge danskere mellem 15 og 25 år kan komme i praktik på arbejdspladser i Malmø, mens svenskerne tager praktikken i København. Praktikperioden varierer fra tre uger til tre måneder. Ved at vælge praktiksted på tværs af sundet får de unge svenskere et indblik i blandt andet arbejdslivet i Danmark og det danske sprog. Og omvendt for de danske unge.

Efter en forsøgsperiode er projektet etableret som en permanent regional praktikordning. Vejledere og lærere fra de to byer har været i ”praktik” hos hinanden nogle dage. Der var i den forbindelse arrangeret kurser, studiebesøg og sociale begivenheder. Det har givet et kendskab til forhold og aktører på SocInc-Net-området på tværs af sundet, som dels giver viden om uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder i regionen og inspiration til egen praksis, dels har bidraget til udviklingen af netværk på tværs af sundet.

E2C – European Second Chance Schools Association

København har i en årrække været med i E2C, et netværk af byer og skoler i Europa. De lokale deltagere er EGU, Ungdomsskolen og Københavns produktionsskole. Formålet er at oprette og udvikle uddannelsestilbud til unge, der ikke kan profitere af landenes/byernes ordinære ungdomsuddannelser. Desuden skal sammenslutningen fremme forståelsen for, at der i EU gøres en særlig indsats over for udsatte ungegrupper, dels ud fra et uddannelses- og forsørgelsesperspektiv, men også ud fra nødvendigheden af, at unge – som borgere i et demokratisk samfund – lærer at tage ansvar for både deres eget liv og samfundet.

I hver af medlemsbyerne er en valgt politiker ansvarlig for byens og skolernes medvirken. Der er således en stor bredde og synergieffekt i arbejdet, der strækker sig fra politikere over forvaltningsområdet og uddannelses- og vejledningsenheder til de unge, der hvert år inviteres til en fælles sommercamp. Disse camps har hvert år forskellige temaer, men de unges demokratiske vilkår er altid et vigtigt tema. Parallelt afholdes lærerkurser, hvor undervisningsmetoder og demokratisk deltagelse diskuteres og udvikles.

Efter SocInc-Net-projektet: fortsat udvikling og nye initiativer
Efter projektperiodens afslutning i februar 2005 er SocInc-samarbejdet forankret under Eurocities, hvad der har gjort det muligt for nye byer at komme med. Det vil sige, at det er muligt at fortsætte den udvikling, som blev sat i gang i løbet af projektets levetid. Eurocities er et EU-netværk af større europæiske byer, som samarbejder om en lang række forhold, herunder inklusion.

Websitet socinc.net

Websitet er under fortsat udvikling, og de lokale koordinatorer og webredaktører mødes regelmæssigt for at koordinere og diskutere indhold og form og nå til en fælles forståelse. Det fælles site forventes at være klar i sin nye form ultimo 2006. Udover en mere konsekvent beskrivelse af tilbudene skal siden invitere til internationalt samarbejde og byde på udvalgte eksempler på god praksis. De lokale websites er fortsat i samme form eller under udvikling – men alle stadig ud fra projektets mål og med link til det fælles site. I Malmø er siden nu knyttet til kommunens/forvaltningens hjemmeside.

Videreudvikling i København: Ungenetværk og ungetilbud.kk.dk

I København er den lokale SocInc-side under udvikling som et værktøj for vejledere og andre aktører, som har brug for overblik over tilbud til udsatte unge i København. Udviklingen af sitet hænger sammen med udviklingen af Ungenetværk København, et netværk af lokale aktører og tilbud for udsatte unge inden for undervisning, vejledning, rådgivning, misbrugsbehandling, socialpædagogiske tilbud, mentorordninger, beskæftigelsestilbud m.m. Ungenetværket tilbyder partnerne konferencer, netværksmøder, informationer, kompetenceudvikling, supervision om målgruppens problemstillinger, lovgivningsinitiativer og fælles kontakt til myndigheder og andre netværk.

De internationale kontakter kan bruges fremover

For de vejledere og andre aktører, som deltog i SocInc-Netprojektet, er kontakter knyttet, som giver potentielle partnere i nye projekter, let adgang til udveksling af erfaringer og let adgang til hjælp og oplysninger ved tilrettelæggelse af studieture og udvekslingsaktiviteter. Med det fortsatte arbejde for at udvikle såvel det internationale som det lokale website og netværk kan disse fordele udbredes til flere end den oprindelige deltagerkreds, og fokus på indsatsen for social inklusion af udsatte unge kan holdes i såvel regionalt som internationalt perspektiv. Netværkene åbner mulighed for udvikling af metoder og kompetencer til at kvalificere arbejdet med udsatte unge for vejledere og undervisere på tværs af nationale og faglige grænser.

Henvisninger

 


Om forfatterne

Charlotte Østrup er projektkoordinator og EGU-vejleder ved Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i København. Hun er uddannet lærer og vejleder og har undervist i folkeskolen samt i ungdomsskolens heltidsundervisning. Hun har været vejleder i Erhvervsgrunduddannelsen (EGU) i UU-København/Center for Vejledning siden 1994. Hun arbejder nu med mentorordninger for unge, SocInc-Net og udvikling af Ungenetværket og www.ungetilbud.kk.dk samt med inklusion af ordblinde unge i uddannelse.

E-mail: cho@buf.kk.dk

Jørgen Christensen er souschef ved Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i København, www.uu.kk.dk. Han har været leder af EGU (erhvervsgrunduddannelsen) i København siden 1994 og er ansvarlig for kommunale og internationale projekter for marginaliseringstruede unge i København.

E-mail: jc@buf.kk.dk


Ordlista / Miniordbog

DANSK / SVENSKA

  • Anerkendelse / Erkännande
  • Baggrundsviden / Bakgrundskunskap
  • By / Stad
  • Enkelte / Enskild
  • Erhvervsuddannelse / Yrkesutbildning
  • Forskelle / Skillnad
  • Fælles / Gemensam
  • Hinandens / Varandras
  • Kendsgerning / Faktum
  • Nøgleinstitution / Nyckelinstitution
  • Omgangstone / Umgängeston
  • Tilbud / Erbjudande
  • Tilpasse / Anpassa
  • Ufaglærte / Ej yrkesutbildad
  • Vejledningsopgave / Vägledningsuppgift
  • Videnssamfundet / Kunskapssamhället

RESUMÉ / Svenska

Centrum för vägledning/Ungdomens utbildningsvägledning (UU) i Köpenhamn är – och har i flera år varit – involverade i internationellt samarbete i flera olika sammanhang. Charlotte Østrup och Jørgen Christensen från UU-Köpenhamn berättar i denna artikel om ett internationellt vägledningsprojekt med fokus på social integration av marginaliserade unga. De ger exempel på vad de involverade parterna har fått ut av att delta i projektet, som t ex ökad kunskap och medvetenhet om och reflektion över sin egen praxis, erfarenhetsutbyte, nätverksbyggande samt utveckling av en hemsida, som även efter projektets slut används och vidareutvecklas.


RESUME / Dansk

Center for Vejledning/Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i København er – og har i flere år været – involveret i internationalt samarbejde i flere sammenhænge. Charlotte Østrup og Jørgen Christensen fra UU-København beretter i denne artikel om et internationalt vejledningsprojekt med fokus på social inklusion af marginaliserede unge. De giver eksempler på, hvad de involverede parter har fået ud af at deltage i projektet, som fx øget bevidsthed om og refleksion over egen praksis, erfaringsudveksling, netværksdannelse og udvikling af en hjemmeside, som også efter projektets afslutning bliver videreført og videreudviklet. 

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 22. februar 2013