Gå til indhold

Forskning, udvikling og innovation i små og mellemstore virksomheder - erfaringer fra midtvejsevalueringen af videnkupon

Forsideillustrations tekst mangler
Evalueringen af videnkuponer viser, at deltagelse i et videnkuponprojekt skaber merværdi for både virksomheder og videninstitutioner.
: 18. september 2009
: 978-87-923-7216-1
: Forsknings- og Innovationsstyrelsen

Om publikationen

Evalueringen af videnkuponer viser, at deltagelse i et videnkuponprojekt skaber merværdi for både virksomheder og videninstitutioner.

Undersøgelsen peger på, at der med videnkupon igangsættes aktivi­teter, som ellers ikke ville have fundet sted i samme grad. Herudover er videnkuponer med til at stimulere et fremtidigt samarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner.

Baggrund

I 2008 lancerede RTI videnkupon, som et tilbud til små og mellemstore virksomheder, der ikke er vant til at samarbejde med forskningsinsitutioner og GTS-institutter.

Formålet med videnkupon er at fremme samarbejdet med virksomhederne og videninstitutionerne med henblik på at øge innovations- og udviklingsaktiviteterne i SMV’erne.

Forløbige resultater

Foreløbig har over 300 virksomheder fået en videnkupon og mere end 73 projekter er afsluttet.

Næsten 80 procent af de virksomheder, der har fået tilsagn om en videnkupon er små virksomheder med mindre end 50 ansatte, og størstedelen af virksomhederne har aldrig før samarbejdet med en videnkupon.

Der er også en stor regional spredning blandt de virksomheder, der har i gangsat et videnkupon-projekt.

Omkring 95 % af de virksomheder, som har afsluttet projektet, vurderer, at deres videnkuponprojekt samlet set kan betegnes som en succes.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 11. april 2013